جراحی لاپاراسکوپی زخم معده

3.5/5 - (2 امتیاز)

هنگامی که زخم معده باعث خونریزی و درد شده و با درمان های غیر جراحی بهبود نیابد، عمل لاپاراسکوپی زخم معده انجام می شود. این جراحی در واقع یک درمان اورژانسی برای نجات جان فردی در معرض زخم معده می باشد. تعداد کمی از بیماران به درمان جراحی زخم معده نیاز پیدا می کنند. جراحی زخم معده انواع گسترده ای دارد و بسته به این که زخم معده باعث ایجاد چه مشکلاتی شده است نوع آن مشخص می شود.

زخم معده

زخم معده، زخمی است که در لایه داخلی معده ایجاد می شود و ابتدا با درمان دارویی توسط آنتی بیوتیک و آنتی اسید تلاش می شود تا زخم معده درمان شود و در صورت عدم بهبودی در بیمار، پزشک معالج برای جراحی معده اقدام می کند.

زخم معده در ابتدا باعث فرسایش و از بین رفتن آستر معده می شود که این بخش زیر مجموعه ی زخم های گوارشی است.نکته ی حائز اهمیت در زخم معده این است که به تدریج ایجاد شده و ممکن است علاوه بر زخم معده باعث زخم گوارشی نیز شود.

روش های جراحی زخم معده

برای درمان زخم معده روش های جراحی مختلفی وجود دارد:

لاپاراتومی: در این روش برش بزرگی در شکم ایجاد می شود، تا از طریق آن جراحی صورت بگیرد

لاپاراسکوپی: در این روش چند برش کوچک در چند جای شکم ایجاد می شود تا از طریق آن دوربین وارد شکم شده و ترمیم معده صورت بگیرد.

آندوسکوپی: در این جراحی یک شلنگ باریک حاوی دوربین و لامپ، از طریق دهان وارد معده می شود وبه کمک ابزارهای جراحی ترمیم صورت می گیرد.

جراحی زخم معده در چه صورتی ضروری است؟

گاهی جراحی زخم معده ضروری خواهد بود و دلیل آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

زخم سوراخ شده باشد: در این شرایط به شکل اورژانسی جراحی انجام می شود. هدف جراحی در این موارد بستن زخم و جلوگیری از ارتباط بین داخل معده و فضای داخل شکم است. به طور کلی این زخم ها در نزدیکی اثنی عشر به وجود می آیند.

زخم معده خونریزی داده باشد: در این جراحی هدف کنترل خونریزی می باشد. نوع عمل جراحی بستگی به مکان زخم دارد که با آندوسکوپی مشخص می شود. در این نوع جراحی محلی که خونریزی می دهد برداشته شده و مابقی قسمت های معده ترمیم می شود.

در صورت زیاد بودن اسید معده جراح می تواند با روش های مختلف جراحی مشکل را برطرف کند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

پارشیال گاسترکتومی: روشی که در آن بخشی که میزان بالایی اسید معده ترشح می کند را بر میدارند. پارشیال به معنای برداشتن بخشی از بافت معده است.

واگوتومی: اعصابی که به معده منتهی می شود باعث تولید اسید می شود. بنابراین جراح اعصاب که مربوط به ترشح اسید معده هستند را قطع می کند.

پیلوروپلاستی: زمانی که زخم معده باعث شود تخلیه معده با دشواری صورت بگیرد و در مسیر گوارشی انسداد ایجاد شود این نوع درمان جراحی زخم معده توصیه می شود.

در چه مواردی جراحی زخم معده نباید انجام شود؟

جراحی زخم معده در برخی موارد توصیه نمی شوند که در ادامه  به توضیح درباره ی آن ها می پردازیم.

در برخی موارد در صورتی که زخم معده بسیار بزرگ باشد به نحوی که نتوان آن را با جراحی ترمیم کرد، عمل زخم معده توصیه نمی شود.

اگر بیمار دچار مشکلات گوارشی مانند کرون روده باشد، جراحی زخم معده می تواند خطر عود بیماری را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل ممکن است جراحی رویکرد مناسب درمانی نباشد.

برای بیمارانی که تحت درمان های مختلف مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و… هستند، جراحی زخم معده توصیه نمی شود.

جراحی لاپاراسکوپی زخم معده

لاپاراسکوپی زخم معده یک روش جراحی است که در آن بافت شکمی باز نمی شود و تنها با استفاده از چند سوراخ در سطح شکم این جراحی انجام می گردد. در تمام افرادی که ناچار به انجام جراحی زخم معده هستند لاپاراسکوپی روشی راحت تر و ایمن تر نسبت به سایر روش ها می باشد و حتی در مواردی که فرد مبتلا به سرطان باشد و جراحی زخم معده برای بیمار توصیه نشود نیز می توان از روش لاپاراسکوپی در صورت تشخیص پزشک استفاده کرد. نکته ی قابل توجه درباره ی جراحی لاپاراسکوپی معده این است که در برخی موارد در جهت لاغری از این جراحی استفاده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی زخم معده

لاپاراسکوپی روشی کم تهاجم می باشد که باید بعد از آن مراقبت هایی را داشت که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • محل زخم طبق دستور پزشک ضد عفونی شود.
  • استحمام بعد از 48 ساعت و خشک کردن محل زخم با سشوار
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویز شده
  • اخودداری ز خوردن غذاهایی که قدغن شده است

هزینه ی جراحی لاپاراسکوپی زخم معده

هزینه ی جراحی لاپاراسکوپی زخم معده  به عوامل مختلفی مانند نوع یا هدف جراحی بستگی دارد. در بسیاری از موارد یک تخمین هزینه قبل از جراحی انجام می شود که باید بدانیم مقدار نهایی قیمت آن بستگی به عوامل مختلفی مانند مراقبت های ضروری بعد از عمل خواهد داشت.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی زخم معده

بعد از جراحی زخم معده ممکن است عوارض زیر اتفاق بی افتد:

خونریزی شدید

عفونت در محل زخم جراحی

بازگشت زخم معده

اسهال شدید

سوءتغذیه

بروز علائمی که باعث ناراحتی می شوند مانند سرخ شدن صورت، غش کردن یا اسهال بعد از مصرف برخی غذاها

تغییرات در سبک زندگی

به طور کلی، جراحی لاپاراسکوپی زخم معده بر سبک زندگی بیماری که این مشکل را داشته است اثر چشم گیری دارد. پس از این جراحی بیمار باید رژیم محدودی را دنبال کند و یا از مواردی که باعث تشدید برخی بیماری های گوارشی می شوند خودداری کند. همچنین بعد از انجام جراحی زخم معده بیماران باید از انجام برخی فعالیت های سنگین تا زمان مشخصی خودداری کنند. در صورت نیاز و تجویز پزشک متخصص بیماران می توانند داروهای مصرفی خود را که برای زخم معده تا قبل از جراحی استفاده می کردند، تحت نظارت پزشک قطع کنند.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جراحی-لاپاراسکوپی-زخم-معده
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران