تفاوت بای پس و اسلیو معده کدام یک بهتر است؟

Rate this post

عمل هایی که به کاهش وزن و حذف پوست و چربی های اضافی کمک می کنند، جراحی چاقی نامیده می شوند. جراحی های چاقی یک گزینه ی بسیار خوب برای افرادی است که نیاز به کاهش وزن زیادی دارند، به خصوص اگر بهبود رژیم غذایی، ورزش و فعالیت بیشتر و مصرف قرص‌های لاغری برای آنها مؤثر نبوده باشد. دو مورد از رایج ترین جراحی های چاقی، جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده هستند. شباهت هایی بین این دو روش جراحی چاقی وجود دارد، اما تفاوت های کلیدی نیز با هم دارند. با هم در این مقاله به بررسی این دو روش جراحی‌ چاقی و آنچه در پی دارند، از جمله مزایا و معایب آن‌ها، و تفاوت جراحی بای پس و اسلیو معده می پردازیم.

تفاوت جراحی بای پس و اسلیو معده

هم جراحی اسلیو معده و هم جراحی بای پس معده شکم شما را از اندازه معمولی به یک کیسه ی کوچک تبدیل می کنند.

تفاوت جراحی بای پس و اسلیو معده

این امر از دو طریق باعث کاهش وزن شما می شود:

  • معده ی شما که حالا کوچکتر شده به سرعت پر می شود بنابراین مقدار غذایی را که می توانید قبل از احساس سیری میل کنید محدود می کند
  • مقدار گرلین، که معمولا به عنوان “هورمون گرسنگی” شناخته می شود، کاهش می یابد

این دو عمل در نحوه ی ایجاد کیسه معده ی جدید با هم متفاوت هستند.

جراحی اسلیو معده

با جراحی اسلیو معده، جراح حدود 80 درصد معده ی شما را به طور دائمی برمی دارد. آنچه باقی می ماند به یک کیسه ی کوچک شکمی موزی شکل دوخته می شود. هیچ تغییر دیگری ایجاد نمی شود.

جراحی بای پس معده

در این جراحی که عمل بای پس معده (Roux-en-Y) نامیده می شود، یک کیسه ی معده ی کوچک با برداشتن یا «بای پس کردن» قسمت بیشتر معده و قسمت ابتدای روده ی کوچک ایجاد می شود. کیسه ی معده ی تازه ایجاد شده دوباره به قسمت باقی مانده ی روده ی کوچک متصل می شود. قسمت بای پس معده، بیشتر به پایین روده ی کوچک چسبیده است، بنابراین همچنان اسید و آنزیم های گوارشی تولید شده در آنجا را تأمین می کند.

بخشی از روده ی کوچک شما که با معده ی شما در عمل جراحی برداشته و حذف می شود، به طور معمول مقداری مواد مغذی و کالری را جذب می کند. از آنجایی که این بخش حذف می شود یا به اصطلاح دور زده می شود، جذب آن مقدار کالری دیگر اتفاق نمی افتد، و همین امر به کاهش وزن شما کمک می کند.

یک گزینه ی دیگر (باندینگ معده)

جراحی باندینگ معده سومین نوع جراحی چاقی است که توصیه می شود توسط بهترین جراح چاقی صورت بگیرد. با این عمل جراحی چاقی، با قرار دادن یک نوار بادی در اطراف بخشی از معده، یک کیسه ی کوچک در معده ی شما ایجاد می شود. اندازه ی دهانه ی بین کیسه و بقیه قسمت های معده بر میزان وزنی که از دست می دهید تأثیر می گذارد. این اندازه را می توان با باد کردن یا خالی کردن باد باند از طریق دریچه یا پورتی که زیر پوست شکم شما قرار داده شده است، تنظیم کرد. جراحی باندینگ معده را می توان به راحتی با برداشتن این باند معکوس کرد.

تفاوت دوران نقاهت جراحی بای پس و اسلیو معده

جراحی بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است. این نیز به این دلیل است که بای پس معده یک عمل دو مرحله ای است، در حالی که اسلیو معده فقط یک مرحله را شامل می شود. هم جراحی اسلیو معده و هم عمل بای پس معده معمولاً به روش لاپاراسکوپی توسط بهترین جراح لاپاراسکوپی انجام می شوند. به این ترتیب که یک لوله ی مخصوص که دوربینی به نام لاپاراسکوپ در سر آن تعبیه شده و ابزارهای دیگری از طریق چندین برش کوچک برای انجام جراحی وترد شکم می شوند. اگر همه چیز خوب پیش برود، پس از عمل درد زیادی ندارید. شما معمولاً 1 یا 2 روز پس از انجام جراحی اسلیو معده از بیمارستان ترخیص شده و به خانه می روید.

اسلیو معده و بای پس معده

اما اگر بعد از جراحی اسلیو معده درد زیادی دارید و یا مشکلات دیگری را پس از جراحی خود دارید، ممکن است لازم باشد یک یا دو روز بیشتر در بیمارستان بمانید. از آنجایی که بای پس معده پیچیده تر است، احتمالاً حداقل 2 روز در بیمارستان بستری خواهید بود، تا به اندازه ی کافی بهبود پیدا کنید و سپس ترخیص شده و به خانه بروید. در صورت بروز عوارض بعد از جراحی، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری در بیمارستان بمانید.

گاهی اوقات انجام این جراحی ها به روش لاپاراسکوپی امکان پذیر نیست، بنابراین جراحی به روش باز انجام می شود. این به برش بسیار بزرگتری در شکم شما نیاز دارد. این نوع برش نسبت به برش های لاپاراسکوپی کوچک برای بهبودی زمان بیشتری نیاز دارد. اگر جراحی شما به روش باز انجام شود، تا زمانی که برش شما به اندازه ی کافی بهبود پیدا کند و بتوانید به خانه بروید، در بیمارستان خواهید بود. این اغلب به معنای 4 یا 5 روز بستری بودن در بیمارستان است. برخی از دلایلی که ممکن است به جراحی باز نیاز داشته باشید عبارتند از:

  • قبلاً روی شکم خود عمل جراحی دیگری داشته اید
  • شما اضافه وزن خیلی زیادی دارید
  • علاوه بر چاقی مشکلات پزشکی قابل توجهی دارید

پس از ترخیص از بیمارستان، برای رسیدن به بهبودی کامل خود، به زمان نیاز دارید. قبل از اینکه بتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، باید 3 یا 4 هفته استراحت کنید تا بدن شما توانایی های خود را بایابد.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت جراحی اسلیو معده و بای پس معده
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران