لاپاراسکوپی آبسه های لگن

5/5 - (1 امتیاز)

لاپاراسکوپی آبسه لگن که به عنوان جراحی کم تهاجمی شناخته می شود، یک تکنیک جراحی است که شامل ایجاد برش های کوچک در شکم برای دسترسی و مشاهده اندام های داخلی است. این روش به دلیل مزایایی که نسبت به جراحی باز سنتی دارد، از جمله زمان بهبودی سریع‌تر، کاهش درد پس از عمل و اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان، برای مدیریت آبسه‌های لگنی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

آبسه های لگنی مجموعه های موضعی چرک در داخل حفره لگن هستند که اغلب ناشی از عفونت هایی مانند بیماری التهابی لگن (PID)، آپاندیسیت، دیورتیکولیت یا عوارض بعد از عمل هستند. لاپاراسکوپی می تواند یک روش موثر برای تشخیص و درمان آبسه لگن باشد.

لاپاراسکوپی

منظور از آبسه لگن چیست؟

 آبسه لگن از جمله بیماری های پر عارضه و خطرناک در زنان به شمار می رود که در خصوص نوع درمان آن اختلاف نظر فراوانی میان محققان وجود دارد. به همین خاطر در خصوص دست یابی به راه های بهتر برای درمان این بیماری به بررسی های بیشتری نیاز است.

در این نوشتار در نظر داریم به بررسی لاپاراسکوپی آبسه های لگن بعد از جراحی میوم رحم بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص لاپاراسکوپی آبسه لگن

لاپاراسکوپی امکان تجسم مستقیم اندام‌ها و ساختارهای لگنی را فراهم می‌کند و به جراح کمک می‌کند تا وجود، محل و وسعت آبسه را شناسایی کند.

پس از شناسایی آبسه لگن، جراح می‌تواند روش‌های مختلفی را برای رفع این عارضه انجام دهد. مداخلات رایج شامل درناژ و دبریدمان آبسه است.

با قرار دادن درن لاپاراسکوپی برای برداشتن چرک و بهبود آبسه می توان تخلیه را انجام داد. دبریدمان شامل برداشتن بافت نکروزه یا عفونی برای بهبود است.

روش لاپاراسکوپی آبسه های لگن

روش انجام این عمل به صورت زیر است:

بیهوشی

در حقیقت لاپاراسکوپی آبسه های لگن به وسیله بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

ایجا برش

جراح لاپاراسکوپ پس از انجام بیهوشی، برشی در حدود 5/0 تا 5/1 سانتی متر بر روی پوست شکم ایجاد می نماید.

پمپco2

سپس گاز کربن دی اکسید یا هوا به داخل شکم پمپ می شود. گاز کربن دی اکسید فضای کافی در زیر شکم ایجاد کرده و روده ها را به سمت بالا می کشاند. متخصصان از این طریق می توانند فضای داخلی شکم، لگن و اعضای تناسلی را مشاهده نمایند.

تزریق ماده

همزمان ماده ای حاجب توسط دهانه رحم به داخل لوله ها و رحم تزریق می شود تا باز و بسته بودن لوله های رحمی مشخص گردد.

در صورتی که پزشک متخصص حین لاپاراسکوپی آبسه های لگن متوجه مشکلی شود، به کمک وسیله جراحی دیگری برشی در زیر شکم ایجاد کرده و وارد حفره لگن می شود و از این طریق آن را برطرف می کند.

دستگاه لاپاراسکوپ وسیله ای شبیه به تلسکوپ است که مجهز به دوربین و نور می باشد. این دستگاه توسط برشی که بر روی پوست شکم ایجاد شده، وارد بدن می شود.

در واقع بیشتر افراد پس از انجام لاپاراسکوپی آبسه های لگن، در مدت زمان کوتاهی ترخیص می شوند. چرا که ایجاد برش کوچک بر روی شکم موجب بالا رفتن سرعت ریکاوری پس از لاپاراسکوپی آبسه های لگن خواهد شد.

آشنایی با جراحی میوم رحم

جراحی میوم رحم نوعی از جراحی است که برای درمان فیبروم و میوم رحمی صورت می گیرد. معمولا در این نوع بیماری، توده هایی غیر سرطانی در رحم به وجود می آیند که اندازه آن ها متفاوت می باشد.

گاهی اندازه آن ها بسیار بزرگ است که منجر به تغییر شکل رحم می شود. گاهی این توده ها آنقدر کوچک می باشند که با چشم غیر مسلح مشاهده نمی شوند. متأسفانه گاهی اندازه و تعداد این فیبروم ها بسیار زیاد است. تا جایی که موجب رشد رحم تا قفسه سینه می شود.

آبسه لگن

هدف اصلی از جراحی میوم رحم، برداشتن فیبروم ها و حفظ رحم می باشد. در حقیقت در این روش جراح تمام تلاش خود را بر روی نگه داشتن رحم بیمار متمرکز می کند تا پس از درمان، توانایی باروری داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که امکان بازگشت فیبروم ها پس از عمل جراحی وجود دارد. به خاطر همین اگر شخصی در سنین پایین به فیبروم رحمی ابتلا پیدا کند، حتی پس از انجام عمل جراحی نیز امکان دارد مجددا به این بیماری مبتلا شود.

باید خاطر نشان ساخت که تفاوت جراحی هیسترکتوم با میومکتوم در این است که در عمل هیسترکتومی رحم بیمار از بین رفته و بیمار پس از درمان توانایی باروری ندارد. اما هدف از جراحی میومکتوم، حفظ رحم بیمار می باشد. لازم به ذکر است که امکان ابتلا به میوم رحم در سنین باروری بسیار بیشتر می باشد.

تفاوت-هیسترکتوم-با-میومکتوم

مزایا لاپاراسکوپی لگن

از مزایای لاپاراسکوپی آبسه لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش های کوچکتر باعث درد و اسکار کمتر بعد از عمل می شود.
  • بهبودی سریعتر و اقامت کوتاهتر در بیمارستان در مقایسه با جراحی باز.
  • کاهش خطر عوارض بعد از عمل، مانند عفونت زخم و فتق.

باید خاطر نشان ساخت زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند، بهتر است جهت درمان روش جراحی میومکتومی شکمی را انتخاب نمایند.

 لاپاراسکوپی آبسه های لگن بعد از جراحی میوم رحم

معمولا بیمار پس از لاپاراسکوپی آبسه های لگن مدتی در اتاق ریکاوری می ماند تا به هوش بیاید. در بسیاری از موارد مشاهده شده که بیمار بلافاصله پس از جراحی به خانه باز می گردد. در حقیقت با توجه به نوع جراحی صورت گرفته این موضوع بررسی می شود. گازی که به داخل شکم پمپ شده ممکن است پس از جراحی 1 الی 2 روز موجب ناراحتی در ناحیه شکم شود. در بسیاری از افراد این گاز موجب درد در ناحیه شانه و گردن نیز می شود. چرا که گاز دی اکسید کربن موجب تحریک دیافراگم می شود.

مراقبت های قبل از جراحی میومکتومی

در حقیقت توصیه می شود که 12 ساعت پیش از جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.

هم چنین در صورتی که از داروی خاصی استفاده کرده و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید باید پیش از عمل با پزشک خود در میان بگذارید.

توصیه می شود که در خصوص نوع بیهوشی با پزشک جراح مشورت نمایید.

مراقبت های پس از جراحی میومکتومی

همان طور که می دانیم پس از هر عمل جراحی ممکن است آسیب هایی به بدن وارد شود که مرور زمان آن آسیب ها را التیام می بخشد. یکی از این آسیب ها مربوط به برش هایی است که بر روی پوست شکم ایجاد می شود. معمولا پزشک برای کاهش درد این برش ها اقدام به تجویز مسکن می نماید. در صورتی که محل برش ها بخیه شده باشد، بهتر است بخیه ها پس از دو هفته کشیده شود.

در لاپاراسکوپی آبسه های لگن از گاز کربن دی اکسید استفاده می شود که این گاز موجب درد در دیافراگم و شانه ها می شود. البته این درد طولانی نبوده و به مرور زمان بهتر می شود. یکی دیگر از مواردی که ممکن است پس از لاپاراسکوپی شاهد آن باشید بی اختیاری ادرار است، که این مورد نیز به سرعت برطرف می شود. لازم به ذکر است که بیمار پس از جراحی نمی تواند رانندگی کند و بهتر است به کمک همراه به خانه بازگردد. در زیر یک ویدیو درباره لاپاراسکوپی آبسه لگن را نمایش داده ایم:

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی آبسه مقعدی

بهبودی پس از لاپاراسکوپی برای آبسه مقعدی شامل انجام اقداماتی برای بهبود، مدیریت درد و جلوگیری از عوارض است. در ادامه چند دستورالعمل کلی برای مراقبت های بعد از عمل آورده ایم که شامل:

مدیریت درد

  • جراح شما داروهای ضد درد تجویز می کند یا مسکن های بدون نسخه را برای مدیریت ناراحتی توصیه کند. دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنید.
  • قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده در 24 ساعت اول می تواند به کاهش تورم و تسکین کمک کند.

فعالیت و استراحت

  • استراحت در روزهای اولیه پس از جراحی بسیار مهم است. از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و نشستن طولانی مدت خودداری کنید. به تدریج فعالیت های سبک را شروع کنید، اما به بدن خود فشار نیاورید و از اعمال بیش از حد خودداری کنید.

رژیم غذایی

  • برای جلوگیری از یبوست که می تواند یک نگرانی رایج پس از جراحی مقعد باشد، یک رژیم غذایی متعادل با تاکید بر فیبر داشته باشید.همچنین با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.

مراقبت از زخم

  • هر دستورالعمل خاص مراقبت از زخم را که توسط جراح ارائه شده است، دنبال کنید.
  • محل برش را تمیز و خشک نگه دارید. بعد از دوش گرفتن به آرامی با یک پارچه تمیز و نرم ناحیه مورد نظر را بمالید و از شستشوی آن خودداری کنید.
  • اگر پانسمان یا بانداژ وجود دارد، آنها را طبق دستور پزشک خود تغییر دهید.

داروها

  • برای جلوگیری از عفونت، هر گونه آنتی بیوتیک تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.
  • اگر برای شما نرم کننده های مدفوع تجویز شده است، از آنها طبق دستورالعمل برای کاهش حرکات روده استفاده کنید.

قرارهای بعدی

  • در تمام قرارهای پیگیری برنامه ریزی شده با جراح خود شرکت کنید تا بهبودی خود را کنترل کرده و هرگونه نگرانی را برطرف کنید.

علائم عوارض

  • از علائم عفونت مانند افزایش قرمزی، تورم، گرما یا ترشح در محل جراحی آگاه باشید.
  • هر گونه علائم غیرعادی مانند تب مداوم، درد شدید یا تغییر در عادات روده را فوراً به پزشک خود گزارش دهید.

بازگشت به فعالیت های عادی

  • بر اساس توصیه های جراح به تدریج فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. از فعالیت هایی که ممکن است محل جراحی را تحت فشار قرار دهند خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که تجربیات فردی بهبودی می تواند متفاوت باشد و جراح شما دستورالعمل های شخصی را بر اساس مورد خاص شما ارائه می دهد. همیشه توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در طول دوران نقاهت با آن تماس بگیرید. اگر درد شدید، علائم عفونت یا سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، فوراً با تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

لاپاراسکوپی آبسه لگن

نتیجه گیری

یکی از انواع جراحی هایی که می توان با روش نوین لاپاراسکوپی انجام داد لاپاراسکوپی آبسه های لگن است. در این جراحی اندام های لگن مورد معاینه قرار می گیرند که برای انجام آن از ابزار نمایش دهنده ای تحت عنوان لاپاراسکوپ استفاده می شود. هم چنین از این جراحی برای درمان بسیاری از بیماری های ناحیه لگن استفاده می شود.

سوالات متداول

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لاپاراسکوپی آبسه لگن
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران