درمان رفلاکس معده

Rate this post

درمان رفلاکس معده برای کسانی که از این وضعیت رنج می‌برند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که شما دچار سوزش معده می‌شوید، احتمالا دچار رفلاکس معده شده اید. این وضعیت وقتی رخ می‌دهد که اسید معده و محتویات آن به سوی مری حرکت کند. در واقع آن را به نام بازگشت اسید می‌شناسند.

اگر چه این اختلال گوارشی خطرناک نیست، اما می‌تواند زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد و بسیار اذیت شود. در صورت درمان نشدن ممکن است باعث مشکلات جدی دیگری شود.  به همین دلیل، در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های درمان رفلاکس معده را بررسی کنیم.

درمان رفلاکس معده

روش های درمان رفلاکس معده

درمان رفلاکس معده روش‌های مختلفی دارد که بر اساس شدت و وخیم بودن آن، پزشک درمان مناسب را تشخیص می‌دهد. معمولا این روش‌های درمانی در نظر گرفته می‌شوند:

استفاده از مسدود کننده‌ها و کاهنده‌های اسید معده

گزینه اصلی  درمانی که بیشتر پزشک‌ها از آن برای افرادی که بطور مکرر رفلاکس معده را تجربه می‌کنند، استفاده می‌کنند مسدودکننده‌هایH2 هستند. این داروها تولید اسیده معده را کاهش می‌دهند و احتمال آسیب رسیدن به معده ناشی از برگشت اسید را کاهش می‌دهند. داروهای کاهنده به طور کلی بی خطر هستند و تاثیر زیادی در درمان این مشکل خواهند داشت. 

مانند هر داروی دیگری، برای همه افراد مبتلا به ریفلاکس معده مناسب نیستند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. برخی از آن‌ها در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کنند که منجر به ایجاد سو تغذیه خواهد شد.

برای کاهش آسیب ناشی از مصرف این دارو، بهتر است یک دوره کوتاه درمانی از آن استفاده شده و پس از مشاهده نتایج، مصرف آن دوباره قطع شود. این نوع کاهنده‌های اسید شامل داروهایی مانند امپرازول، فاموتیدین و سایمیتیدین هستند. امپرازول در دسته PPI ها و سایر داروها در دسته مسدودکننده‌های H2 قرار می‌گیرند.

آنتی اسیدها

این داروها معمولا به صورت شربت عرضه می‌شوند و برای افرادی مناسب هستند که سو هاضمه و سوزش سر دل را به ندرت تجربه می‌کنند. درمان‌های OTC در این موارد برای کاهش میزان اسیدی بودن محتویات معده در دسترس بیماران قرار می‌گیرند. فرمولاسیون این قرص‌ها و داروها آنتی اسید نامیده می‌شوند و با وجود متفاوت بودن در نحوه استفاده، همگی اثربخشی مشابهی دارند. ممکن است برای همه افراد پاسخگو نباشند، پس برای مصرف آن‌ها باید دستور پزشک را داشته باشید.

آن‌ها معمولا حاوی ترکیباتی مانند بی کربنات سدیم، کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و آلومینیوم هستند. این ترکیبات با کاهش اسیدیته محتویات معده باعث تسکین سریع، اما کوتاه مدت می‌شوند. با این حال، آن‌ها همچنین می‌توانند جذب مواد مغذی را مهار کنند و در طول زمان منجر به کمبود در بدن شوند.

آنتی اسیدهای آلژینات

این دارو، یک آنتی اسید است که کمی متفاوت‌تر از سایر داروهای درمان رفلاکس معده عمل می‌کند. در ترکیبات آن همراه  با ترکیب ضد اسید، یک اسید آلژینیک هم دارد. این ماده فعال که آلژینات نام دارد، به طور طبیعی در جلبک‌های قهوه ای وجود دارد. اسید آلژینیک می‌تواند در برابر اسید معده یک سد ایجاد کند.

همچنین یک ژل کف آلود که در قسمت بالای معده قرار می‌گیرد، تشکیل خواهد شد. پس از مصرف این دارو، هر بار که معده شما ریفلاکس می‌کند، دیگر ضرری به آن نخواهد رساند، زیرا به جای اسید معده که مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، حاوی اسید آلژینیک خواهد بود.

تغییر سبک زندگی

تا به حال، سعی کردیم درمان رفلاکس معده از طریق دارو را بررسی کنیم. جالب است بدانید این مشکل از طریق روش‌های دیگر درمانی دیگری نیز قابل درمان خواهد بود. تغییر سبک زندگی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای درمان رفلاکس معده به کار ببرید. خم شدن بیش از حد می‌تواند روی برگشت اسید معده تاثیر بگذارد و رفلاکس را به وجود بیاورد. در نتیجه، باید سعی کنید صاف‌تر  بنشینید و وضعیت بدن خود را بهبود دهید.

اضافه وزن روی سلامت کل بدن تاثیر می‌گذارد و وضعیت معده را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. حفظ وزن سالم و تلاش برای کم کردن وزن می‌تواند باعث ایجاد تعادل در بردن شود و در درمان رفلاکس معده موثر باشد. استفاده از دخانیات را کاهش دهید و سیگار را ترک کنید. 

عمل جراحی

در بیشتر موارد، استراتژی‌های سبک زندگی و داروها برای درمان رفلاکس معده استفاده می‌شوند، اما کافی نیستند. با این حال، اگر این روش‌ها علائم شما را از بین نبرند یا عوارضی ایجاد کرده باشند، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند.

درمان رفلاکس معده

برای درمان رفلاکس معده چی بخوریم؟

گاهی اوقات، افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی برای درمان رفلاکس معده استفاده کنند. بنابراین، می‌توانید مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

گاهی اوقات، افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی برای درمان رفلاکس معده استفاده کنند. بنابراین، می‌توانید مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

چربی‌های سالم

معمولا افراد این تصویر را دارند که چربی‌ها برای عده سالم نیستند و می‌توانند برای آن مشکل ایجاد کنند. این تصور غلط است. چربی‌های غیر اشباع  و گیاهی نه تنها برای معده مضر نیستند، بلکه می‌توانند التهابات بدن را هم کاهش دهند.

مصرف بالای فیبر

مواد غذایی دارای فیبر بسیار مفید هستند و می‌توانند شما را تا ساعت‌ها سیر نگه دارند. در نتیجه، کمتر به دنبال مواد غذایی مضر برای سیر کردن خود خواهید رفت. به دنبال این امر، درمان رفلاکس معده محقق خواهد شد. می‌توانید مواد غذایی مانند هویج، جو دوسر، نان سبوس دار و سبزیجات برگ دار را استفاده کنید.

استفاده از سفیده تخم مرغ

مصرف زرده تخم مرغ بر خلاف تصورات می‌تواند به دلیل داشتن چربی زیاد، رفلاکس معده را بدتر کند. بهتر است مصرف زرده را محدود کرده و بیشتر از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. برای بیشتر اذیت نشدن معده تخم مرغ را آب پز کنید و آن را به صورت نیمرو مصرف نکنید.

مواد غذایی قلیایی

مواد قلیایی با خاصیتی که دارند مانع از ترشح زیاد اسید معده می‌شوند و رفلاکس معده را به وجود نمی‌آورند. رازیانه، گلابی، خربزه، سیب، موز و انواع کلم از جمله مواد غذایی قلیایی به حساب می‌آیند.

درمان بیماری رفلکس معده

نتیجه گیری

مشکلات سلامتی بدن تا حد زیادی به معده و مواد غذایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد. زمانی که شما دچار رفلاکس معده هستید، ممکن است بیش از حد اذیت بشوید و سلامتی شما تحت تاثیر قرار بگیرد. بسیاری از مواد غذایی را نمی‌توانید مصرف کنید و با کوچک‌ترین واکنشی در بدنتان دچار رفلاکس خواهید شد. به همین دلیل است که درمان رفلاکس معده بسیار مهم خواهد بود. برای دریافت خدمات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

معمولا افراد این تصویر را دارند که چربی‌ها برای عده سالم نیستند و می‌توانند برای آن مشکل ایجاد کنند. این تصور غلط است. چربی‌های غیر اشباع  و گیاهی نه تنها برای معده مضر نیستند، بلکه می‌توانند التهابات بدن را هم کاهش دهند.

سوالات متداول

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان رفلاکس معده
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران