ارتباط بین چاقی و بیماری قلبی

Rate this post

چاقی و داشتن چربی بیش از حد بدن امروزه بسیار رایج است. به طوری که چاقی بیش از 1 نفر از هر 3 بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. اما، عامل خطر تنها میزان چربی بدن نیست بلکه اینکه چه عضوی چربی بیش از حد دارد بیشتر حائز اهمیت است.  طبق تحقیقات، چربی بیش از حد شکم می تواند عامل خطر بالایی در ابتلا به انواع بیماری ها باشد.  در واقع، حتی افرادی که چاق نیستند اما دور کمر بزرگی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. با ما باشید تا در این مقاله به بررسی ارتباط میان چاقی و بیماری قلبی بپردازیم.

اگر چاق هستید یا چربی زیادی در ناحیه شکم خود حمل می کنید، باید به فکر تغییر و حفظ سلامت خود باشید. چرا که  حتی تغییرات کوچک می تواند تفاوت بزرگی برای سلامتی شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید=> تاثیر چاقی بر خواب

چاقی چیست؟

چاقی به این معنی است که شما چربی زیادی روی بدن خود حمل می کنید. که این عامل می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

چاقی با موارد زیر مرتبط است:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • نارسایی قلبی
  • حمله قلبی
  • دیابت نوع 2
  • آپنه انسدادی خواب
  • سرطان سینه، کولورکتال و سایر سرطان ها
  • زوال عقل و بیماری آلزایمر
  • افسردگی
  • درد مزمن

چاقی به این معنی است که شما چربی زیادی روی بدن خود حمل می کنید. که این عامل می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

شاخص توده بدنی

با محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) که بر اساس قد و وزن شما اندازه گیری می شود، می توانید بفهمید که چاق هستید یا خیر به طوری که  BMI 25-29 به معنای اضافه وزن و BMI 30 یا بالاتر به معنای چاق بودن شماست.

اما BMI یک اندازه گیری کامل نیست و تصویر کاملی از سلامت شما ارائه نمی دهد،  بلکه نحوه توزیع چربی بدن شما نیز می تواند بر خطرات سلامتی شما تأثیر بگذارد. به طور کلی، داشتن سایز کمر بیش از 40 اینچ در مردان یا 35 اینچ در زنان، می تواند نگران کننده باشد. یاد بگیرید چگونه دور کمر خود را اندازه بگیرید.

شاخص توده بدنی

تحقیقات اخیر نشان داده است که داشتن قسمت شکمی بزرگ می تواند عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد، از جمله احتمال ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی و این بدون توجه به BMI شما است. دور کمر ما اغلب با افزایش سن افزایش می یابد. چربی اضافی شکم نیز می تواند ناشی از شرایط پزشکی مانند مشکلات تیروئید باشد. حتی افرادی که اضافه وزن یا چاق ندارند نیز می توانند از اثرات منفی چربی شکم برای سلامتی رنج ببرند.

چه چیزی باعث چربی اضافه بدن می شود؟

عوامل زیادی در تجمع چربی اضافی بدن نقش دارند. برای بسیاری از افراد، ترکیبی از عادات غذایی و عوامل سبک زندگی باعث افزایش تدریجی چربی بدن در طول زمان می شود. همین الگوهای ناسالم می‌توانند به مشکلات دیگر مرتبط با چاقی مانند استرس و افسردگی نیز کمک کنند که به نوبه خود می‌توانند خوب غذا خوردن و ورزش را دشوارتر کنند.

عوامل کلیدی مرتبط با افزایش وزن عبارتند از:

مشکلات مرتبط با چاقی و بیماری قلبی

انواع مختلفی از مشکلات قلبی با چاقی مرتبط هستند.

پیشگیری و درمان چاقی و بیماری قلبی

تغییرات کوچک تفاوت بزرگی ایجاد می کند!

بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که کاهش وزن باید همه یا هیچ باشد. حقیقت این است که هر ذره ای مهم است.

تحقیقات نشان می دهد که کاهش تنها 3 درصد از وزن بدن می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و کاهش 5 تا 10 درصد وزن بدن می تواند فشار خون و کلسترول شما را بهبود بخشد

مشکلات قلبی مرتبط با چاقی را می توان با کاهش وزن بهبود بخشید یا حتی برطرف کرد. یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش هوازی باید اولین رویکرد برای کاهش وزن باشد، اما اگر این اصلاحات در سبک زندگی موثر نباشد، جراحی چاقی (بای پس معده یا باندینگ) ممکن است یک گزینه باشد. اگر در مورد مشکلات قلبی مرتبط با چاقی سوال یا نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چاقی و بیماری قلبی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران