تاثیر چاقی بر خواب

Rate this post

به راحتی می توان تشخیص داد که اضافه وزن یا چاقی می تواند عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد، اما اضافه وزن چگونه بر خواب شما و خطر مشکلات خواب تأثیر می گذارد؟ در مورد تاثیر چاقی بر خواب و اینکه چگونه خواب ضعیف ممکن است به نوبه خود منجر به افزایش وزن شود، این مقاله را مطالعه کنید.

درک و آگاهی از خطراتی که افزایش وزن بدن شما ممکن است به وجود بیاورد، بسیار حائز اهمیت است!

 از آنجایی که مردم در سراسر جهان کالری زیادی مصرف می کنند و فعالیت بدنی کمتری دارند، تعداد افرادی که دارای اضافه وزن هستند، همچنان در حال افزایش است.  این امر به طرق آشکاری سلامت را به خطر می اندازد. زیرا چاقی با بیماری قلبی، دیابت و سکته مغزی مرتبط است.

همچنین عواقب و عوارض زیادی وجود دارد که ممکن است با میزان چاقی مرتبط باشد. تاثیر چاقی بر خواب از جمله مواردی است که سبب بروز اختلالات خواب می شود.

شاخص توده بدنی

 متداول ترین معیاری که برای ارتباط وزن و قد استفاده می شود، شاخص توده بدنی (BMI) است.  که بر این اساس سعی می شود چربی نسبی بدن شما را تخمین بزنند.  عدد به دست آمده به دسته بندی افراد بر اساس وزن کمک می کند:

  • کمبود وزن (BMI <18.5)
  • وزن طبیعی (BMI 18.5-24.9)
  • اضافه وزن (BMI 25-29.9)
  • چاق (BMI 30-34.9)
  • چاقی بیمارگونه (BMI 35 و بالاتر)
شاخص توده بدنی

دست یابی به وزنی متعادل با جراحی چاقی

 با این حال، این شاخص کامل نیست و ممکن است چربی بدن را در ورزشکاران بیش از حد تخمین بزند یا در افراد مسن که توده عضلانی خود را از دست داده اند، چربی بدن را دست کم بگیرد، اما شما می توانید BMI خود را با استفاده از یک ماشین حساب آنلاین محاسبه کنید.

 در یک مفهوم کلی، میزان چربی اضافی بدن ممکن است با درجه خطر ابتلا به مشکلات سلامتی ناشی از اضافه وزن، از جمله تاثیر چاقی بر خواب، مرتبط باشد.  چند گرم وزن اضافی بیشتر از وزن ایده آل، ممکن است تاثیر زیادی بر خواب شما داشته باشد.  با این حال، هر چه وزن شما بیشتر باشد، ممکن است اثرات آن بیشتر باشد.  اگر چاق هستید، بیشتر در معرض خطر عوارض مختلف هستید.

تاثیر چاقی بر اختلال خواب

در دنیای خواب، شناخته شده ترین عارضه اضافه وزن یا چاقی، اختلال در تنفس است که منجر به خروپف و آپنه خواب می شود.  اضافه وزن وقتی به شکم بزرگ، صورت پر تر، باسن برجسته‌ تر منجر شود، تشخیص آن آسان است.

این تراکم، همراه با فشار اضافی وزن از بیرون مانند افزایش اندازه گردن یا کاهش حجم ریه توسط معده، راه هوایی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

افزایش وزن و تاثیر چاقی بر خواب منجر به ایجاد انواع اختلال های خواب مانند خروپف، هیپوونتیلاسیون، پاهای بی قرار  و آپنه خواب می شود. که در ادامه به بررسی هریک می پردازیم.

 همچنین باید آگاه بود که خواب ضعیف ممکن است باعث افزایش وزن و بدتر شدن چاقی شود.

 در نهایت، به نظر می رسد که رابطه معکوس بین خواب و چاقی وجود دارد.  نه تنها اضافه وزن یا چاقی می تواند بر خواب شما از طریق آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار تأثیر منفی بگذارد، بلکه برخی از مشکلات خواب ممکن است سبب ایجاد چاقی شود.

چاقی و اختلال خواب

یکی از شرایط اختلال خوردن مرتبط با خواب (SRED) نام دارد. در این اختلال، فرد مبتلا به طور مکرر و غیرارادی در طول خواب غذا می خورد.  غذاهای مصرف شده ممکن است غیرعادی، پر کالری یا حتی غیرقابل خوردن باشند (مانند تفاله قهوه یا خاک گربه).  اکثر افرادی که مبتلا به SRED هستند معمولاً با کشف غذای از دست رفته یا آشپزخانه نامرتب در صبح از ابتلای خود آگاه می‌شوند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/how-does-being-overweight-affect-your-sleep-3015072

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاثیر چاقی بر خواب
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران