برداشتن طحال با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی

Rate this post

در زیر قفسه دنده ها، در سمت چپ و بالای شکم عضوی به نام طحال وجود دارد. به عبارتی طحال عضوی به اندازه یک مشت در سمت چپ بالای شکم، در کنار شکم و پشت دنده های چپ است. این بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن انسان است، اما نکته قابل توجه این است که کبد می تواند بسیاری از عملکردها و مسئولیت های طحال را به عهده بگیرد و این امر سبب می شود که  بدون طحال نیز بتوانیم زنده بمانیم. امروزه برداشتن طحال با  استفاده از جراحی لاپاراسکوپی روشی مناسب برای بیماری های خوش خیم و بدخیم طحال است.

در این مقاله ما در مورد علائم و موارد منع طحال برداری با استفاده از لاپاراسکوپی صحبت می کنیم. علاوه بر این، علاوه بر این، ما جنبه های فنی فعلی این روش را تجزیه و تحلیل می کنیم و نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت را ارزیابی می‌کنیم.

جراحی لاپاراسکوپی طحال

امروزه برداشتن طحال با روش لاپاراسکوپی انتخابی مناسب برای بیماری های خوش خیم و بدخیم طحال است. با این حال همچنان برخی از موارد منع استفاده از این روش وجود دارد. پیشرفت در علم لاپاراسکوپی از جمله لاپاراسکوپی برای برداشتن طحال موجب شده است، در مواردی که منع مطلق برای انجام یک روش حداقل تهاجمی وجود دارد، با روش‌های لاپاراسکوپی اصلاح‌ و درمان شوند.

جراحی لاپاراسکوپی طحال

امروزه لاپاراسکوپی بی خطر تلقی می شود که نتایج بهتر و عوارض کمتر در مقایسه با اسپلنکتومی باز دارد.

جراحی اسپلنکتومی چیست؟

به جراحی که در آن اقدام به برداشتن طحال می کنند، اسپلنکتومی می گویند. همانطور که پیش از این گفته شد. امروزه با استفاده از روش لاپاراسکوپی، طحال را بر می دارند. به عبارتی لاپارسکوپی برای برداشتن طحال با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری کوچک و ابزارهای ویژه جراحی انجام می شود.

لاپاراسکوپی عموما به منظور برداشتن و درمان پارگی طحال، درمان اختلالات خونی، درمان برخی سرطان ها، پیشگیری ازعفونت و کیست ها یا تومورهای غیرسرطانی صورت می گیرد.

کاربرد ها و علت انجام جراحی لاپاراسکوپی طحال

جراحان و متخصصان از این روش برای درمان عارضه های مختلفی استفاده  می کنند. برخی از کاربرد ها و علت های انجام جراحی اسپلنکتومی طحال شامل موارد زیر می شود:

  • درمان طحال پاره شده
  • بهبود طحال بزرگ شده
  • درمان اختلال خونی
  • مبارزه و درمان سرطان
  • بهبود عفونت
  • درمان کیست و یا تومور
کاربرد ها و علت انجام جراحی لاپاراسکوپی طحال

درمان طحال پاره شده

اگر ضربه شدیدی به سمت چپ بالای شکم یا سمت چپ پایین قفسه سینه ایجاد شود، ممکن است سبب پارگی طحال شود. این عارضه ممکن است در هنگام تصادفات ورزشی، مشت زدن و تصادفات اتومبیل اتفاق بیفتد. طحال آسیب دیده می تواند بلافاصله پس از ضربه شکمی یا در برخی موارد روزها یا هفته ها پس از آسیب پاره شود. پارگی طحال سبب خونریزی داخلی و بروز مشکلات جبران ناپذیر می شود. از این جهت لاپاراسکوپی طحال به منظور درمان پارگی طحال صورت می گیرد.

بهبود طحال بزرگ شده

طحال ممکن است پس از عفونت یا آسیب متورم شود. همچنین ممکن است در نتیجه عارضه های مختلف مانند سیروز، لوسمی یا آرتریت روماتوئید و.. بزرگ شود. بزرگ شدن طحال همیشه با بروز علائم همراه نیست . برای درمان طحال بزرگ شده می توان از روش لاپاراسکوپی طحال استفاده نمود.

درمان اختلال خونی

 برای درمان اختلالات خونی شایع از جمله پورپورای ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتی، پلی سیتمی ورا و تالاسمی از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است که اسپلنکتومی معمولاً فقط پس از عدم موفقیت سایر روش های درمانی در کاهش علائم این اختلالات انجام می گیرد.

مبارزه و درمان سرطان

برخی از سرطان ها مانند سرطان های لوسمی لنفوسیتیک مزمن، لنفوم هوچکین، لنفوم غیر هوچکین، لوسمی سلول مودار با استفاده ازاین روش قابل درمان هستند.

بهبود عفونت

عفونت می تواند سبب ایجاد عارضه های مختلفی در طحال از جمله  متورم شدن، آبسه و التهاب شود. اگر عفونت طحال با سایر روش ها درمان و بهبود نیابد، با استفاده از لاپاراسکوپی طحال، اقدام به برداشتن آن می کنند.

درمان کیست و یا تومور

کیست های اپیتلیال طحال، که به عنوان کیست های اپیدرموئید طحال یا کیست های اولیه طحال نیز شناخته می شوند، ضایعات مایع تک حفره ای با دیواره های نازک و صاف و بدون افزایش هستند. در صورت بزرگ شدن کیست های غیرسرطانی یا تومورهای داخل طحال و عدم درمان آن به سایر روش ها، با استفاده از لاپاراسکوپی به برداشتن طحال می پردازند.

عوارض و خطرات جراحی لاپاراسکوپی طحال

برداشتن طحال به طور گسترده ای به عنوان یک روش ایمن پذیرفته شده است. به گونه ای که برداشتن این عضو از بدن ضرری برای ادامه حیات ایجاد نمی کند. اما با این حال این جراحی نیز همانند سایر جراحی ها می تواند با عوارضی همراه باشد. عوارض و خطرات برداشتن طحال عموما شامل خون ریزی، لخته شدن خون، عفونت، آسیب رساندن به سایر عضو هایی نظیر معده، پانکراس و روده بزرگ می شود.

ایجاد عفونت بعد از برداشتن طحال بسیار نادر است اما بهترین جراح لاپاراسکوپی برای پیشگیری از هرگونه عارضه از جمله عفونت ممکن است به تجویز واکسن هایی نظیر ذات الریه، آنفلوانزا و هموفیلوس آنفلوانزا نوع b (Hib) و مننژوکوک بپردازد.

توصیه های مراقبتی در جراحی لاپاراسکوپی طحال

  • اگر دارو خاصی مصرف می کنید از جمله دارو های انعقاد کننده خون، ممکن است با توصیه پزشک، مصرف آن منع شود.
  • برای انجام این جراحی می بایست تا مدت زمان مشخصی از خوردن و آشامیدن خود داری شود.
  • حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی الکل مصرف نکنید و رانندگی نکنید.
  • هر زمان بعد از جراحی می توانید حمام کنید.
  • صبح بعد از جراحی می توانید بانداژ را بردارید.
  • شما معمولاً می توانید سه روز پس از جراحی به سر کار خود بازگردید.
  • اگر ادرارتان سبز است نگران نباشید.

برای آگاهی از لاپاراسکوپی فتق کشاله ران کلیک کنید


جراحی لاپاراسکوپی طحال چگونه انجام می شود؟

برای انجام این جراحی، جراح بر روی ناحیه های مشخص شده رو شکم 4 برش ایجاد می کند. بعد از آن لوله ای را با دوربین فیلمبرداری کوچک از طریق یکی از برش های ایجاد شده وارد شکم می کند. پس از وارد شدن دوربین، جراح با استفاده از تصاویری که ماهده می کند، 3 برش دیگر ایجاد می کند و اقدام به برداشتن طحال با ابزار ویژه می کند.

جراحی لاپاراسکوپی طحال چگونه انجام می شود؟

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران