درمان فتق عود کرده جدار شکم

2.2/5 - (4 امتیاز)

فتق عود کرده زمانی خود را نشان می دهد که به صورت یک توده ی برآمده از جداره شکم بیرون بزند. فتق در حالت عادی یک عارضه ی بی خطر می باشد. گاهی اوقات فتق به دلیل عوامل متعدد بزرگ و دردناک می شود و به اصطلاح عود می کند در این شرایط پزشک بلافاصله اقدام به عمل جراحی بیمار می کند. علت اصلی بروز فتق نفوذ اندام های داخلی بدن به فضای بین عضلات شکم می باشد. از علائم معمول فتق جدار شکم این است که فرد در هنگام سرفه در محل فتق احساس درد می کند. برای تشخیص محل قرارگیری، نوع و شرایط فتق از آزمایش ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می شود.

منظور از فتق عود کرده چیست؟

فتق عود کرده جداره شکم یک بیماری شایع می باشد و در آقایان بیشتر دیده می شود. علت اصلی بروز فتق ضعف بافت ها و عضلات داخلی شکم می باشد. بدین ترتیب اندام های داخلی شکم به جداره خارجی و تضعیف شده ی شکم ضربه وارد می کنند که سبب بروز پارگی و سوراخ در داخل شکم می شوند.

به دلیل پارگی در اندام های داخلی فضایی ایجاد می شود که موجب حرکت برخی از ارگان های بدن به داخل این کیسه می شود. کیسه ایجاد شده در خارج از بدن به صورت یک توده ی برآمده دیده می شود. گاهی فتق دردهای شدیدی در فرد ایجاد می کند و پزشک مجبور به جراحی اورژانسی می شود. در رابطه با فتق باید به چند نکته توجه کنید که عبارتند از: فتق ممکن است در بدو تولد در فرد ایجاد شود یا در آینده و دوران بزرگسالی خود را نشان دهد. برای درمان فتق حتما باید به پزشک مراجعه کنید این عارضه خود به خود درمان نمی شود.

ابتلا به فتق در بزرگسالی

چطور متوجه شویم فتق عود کرده است؟

بیمار به آسانی می تواند متوجه ی فتق عود کرده جدار شکم خود شود زیرا در این هنگام درد شدیدی در شکم خود احساس می کند و بلافاصله باید به اورژانس انتقال پیدا کند. برخی از علائم معمول فتق عبارتند از: احساس یک برآمدگی کوچک تا بزرگ در جداره ی شکم، درد به هنگام بلند کردن اشیای سنگین و در زمان رفتن به دستشویی و یا ممکن است زمانی که برای مدت طولانی در حال ایستاده یا نشسته هستید احساس درد به سایر اعضای بدن انتقال پیدا کند. برخی از عواملی که سبب بروز فتق می شوند عبارتند از:

  • افزایش سن و ابتلا به برخی از بیماری ها موجب ضعیف شدن ارگان ها و عضلات بدن می شود بدین ترتیب شخص مبتلا به فتق عود کرده می شود.
  • ممکن است فردی به طور ارثی از همان بدو تولد دچار مشکلات فتق عود کرده شود.

هرنی انسیزیونال یا فتق عود کرده جداره شکم

فتق عود کرده در جدار شکم معمولا در محل زخم بهبود یافته ی جراحی قبلی رخ می دهد به این نوع از فتق در علم پزشکی هرنی انسیزیونال گفته می شود. این نوع از فتق به علت بسته نشدن جداره شکم ایجاد می شود. 

فتق جدار شکم

تنها راه درمان این مشکل عمل جراحی می باشد که احتمال عود فتق و عوارض آن نیز وجود دارد. بیشتر جراحان در این موارد از روش لاپاراسکوپی برای عمل بیمار استفاده می کنند. در صورتی که پزشک تشخیص به عدم جراحی دهد بیمار باید از فتق بند و سایر لوازم پزشکی کمکی استفاده کند.

علائم و نشانه های فتق مسدود شده چیست؟

گاهی اوقات شما قادر به فشار دادن فتق برآمده نخواهید بود. از این رو ارگان های بدن در داخل کیسه ی بیرون اومده از بدن حبس می شوند. بدین ترتیب چنانچه این مشکل رفع نشود جریان خون در ارگان های حبس شده قطع می شود و در نهایت موجب مرگ شخص می شود. برخی از علائم فتق مسدود شده عبارتند از:

  • ممکن است به علت فتق عود کرده جدار شکم و مسدود شدن ارگان های بدن فرد دچار تهوع، استفراغ و تب شود. بیمار ممکن است هر سه این نشانه ها را با هم یا یکی از آن ها را داشته باشد.
  • فردی که فتق دارد همیشه دردهایی را احساس خواهد کرد اما مسدود شدن فتق موجب دردهای شدید می شود.
  • زمانی که فتق به مرحله ی حاد خود می رسد رنگ آن قرمز یا بنفش می شود.
  • برخی از افراد در اجابت مزاج دچار مشکل می شوند و قادر به دفع نخواهند بود.
  • احساس درد شدید در محل فتق

دلایل بروز فتق جدار شکم چیست؟

فتق عود کرده جدار شکم به دلایل زیادی بروز می کند که عبارتند از:

  • یکی از دلایل اصلی فتق عود کرده افزایش فشار داخلی یا خارجی به شکم می باشد.
  • ممکن است عضله یا نقطه ای از آن از قبل دچار ضعف شده باشد که موجب عود فتق گردد.
  • چنانچه همزمان به شکم فشار وارد شود و از قبل هم عضلات شکم ضعیف باشند منجر به فتق عود کرده جدار شکم می شود.
  • احساس درد و کشیدگی به هنگام اجابت مزاج و به هنگام فعالیت ها و ورزش های سنگین
  • بارداری های متعدد، سقط جنین و ..

درمان فتق ناف

نحوه ی درمان فتق جدار شکم چگونه است؟

در صورتی که فتق به صورت برآمدگی کوچکی از بدن بیرون زده شود نیازی به جراحی نیست. پزشکان معمولا فتق عود کرده جدار شکم را جراحی می کنند. البته سایز فتق نیز در تصمیم پزشک برای جراحی موثر می باشد. فتق به صورت باز یا لاپاراسکوپی جراحی می شود.

بهترین جراح لاپاراسکوپی

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران