دوران نقاهت اسلیو معده چقدر است؟

2.7/5 - (3 امتیاز)

اسلیو معده یا گاسترکتومی به عنوان یکی از محبوب ترین و موثرترین روش های جراحی چاقی و کاهش وزن در چند سال اخیر مطرح شده است. اگر تصمیم به انجام اسلیو گاسترکتومی یا جراحی اسلیو معده گرفته اید، باید بدانید که زمان بهبودی اسلیو معده و کاهش وزن طولانی مدت بعد از عمل، تا حد زیادی به نوع سبک زندگی شما و دوران نقاهت جراحی اسلیو معده بستگی دارد.

اسلیو معده به شما کمک می کند 60 تا 70 درصد از وزن اضافی را از دست بدهید، اما جراحی به تنهایی کافی نیست بلکه دوران نقاهت جراحی اسلیو معده بسیار اثیر گذار است از این رو پس از جراحی، باید غذای پاک ‌تر و سالم تری بخورید، اندازه وعده‌های خود را کاهش دهید و به طور منظم ورزش کنید. این به شما کمک می‌کند سریع‌تر ریکاوری کنید و کاهش وزن خود را حفظ کنید تا مجدد بازنگردد.

دوران نقاهت جراحی اسلیو معده در روز جراحی

هنگامی که جراحی شما انجام شد و بیهوشی از بین رفت، در اتاق بیمارستان از خواب بیدار خواهید شد. در این دوران از نقاهت جراحی اسلیو معده درد زیادی احساس نخواهید کرد اما ممکن است کمی احساس تنبلی و خستگی کنید. شما همچنان یک IV در بازوی خود خواهید داشت تا در صورت لزوم به پزشکتان اجازه دهید داروی ضد درد تجویز کند.

5-6 برش کوچک ایجاد شده، توسط جراح، به خوبی بخیه شده و برای بهبودی بانداژ می شود. ممکن است کمی درد در ناحیه برش واقع در محلی که جراح قسمت بزرگی از معده شما را برداشته است، احساس کنید.

در این روز، فقط مجاز به خوردن یک فنجان آب هر چند ساعت یکبار برای کمک به خشکی گلو و کم آبی هستید. ممکن است فکر کنید گرسنه خواهید شد، اما از آنجایی که قسمت زیادی از معده شما برداشته شده و هورمون ایجاد کننده گرسنگی بسیار پایین است، تا روز بعد احساس گرسنگی نخواهید کرد.

نوشیدن-آب

در روز جراحی ممکن است بهترین جراح چاقی به شما توصیه کند بلند شوید و در اتاق قدم بزنید زیرا راه رفتن به کاهش درد کمک می کند. به غیر از این، بیشتر روز را به پشت روی تخت بیمارستان می گذرانید.

دوران نقاهت جراحی اسلیو معده در روز اول

اگر عمل جراحی شما طبق برنامه پیش رفت و هیچ عارضه ای نداشت، می توانید روز بعد از جراحی اسلیو معده آب بنوشید .

بیهوشی کاملاً از بین خواهد رفت و ممکن است درد بیشتری احساس کنید. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد را برای تسکین درد تجویز کند. ممکن است IV شما از بین برود و برای شما داروهای ضد درد خوراکی تجویز شود.

به درجات مختلف، احساس ضعف، حالت تهوع، خستگی، بی خوابی، نفخ، درد گاز و مدفوع شل در این مدت طبیعی است. اما توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه نگرانی از صحبت با پزشک و پرستار خود دریغ نکنید.

درد شکم بعد از اسلیو معده

اکثر بیماران در طول این دوره بهبودی جراحی اسلیو معده احساس گرسنگی نمی کنند اما همه احساس تشنگی می کنند. شما می توانید مایعات شفافی مانند آبگوشت، شیر، آبمیوه شیرین نشده، ژلاتین بدون قند و سوپ بنوشید. اما مطمئن شوید که فقط مقادیر کم و بدون  کافئین یا شکر مصرف می کنید.

یک روز بعد از جراحی، ممکن است مرخص شوید و به خانه بروید. در زمان ترخیص جراح شما نسخه هایی را برای مدیریت درد و دستورالعمل های مراقبت از زخم های برش به شما می دهد.

دوران نقاهت جراحی اسلیو معده در هفته اول

در حال حاضر، شما به خوبی استراحت خواهید کرد و درد کمی دارید. کاندیدای جراحی اسلیو معده بیشترین درد را در هفته اول پس از جراحی تجربه می کنند و پس از آن، درد شروع به فروکش کرده و قابل تحمل می شود، اما اگر اینطور نیست، باید جراح خود را در جریان بگذارید. همچنین در صورت استفراغ یا درد در ناحیه پشت یا شانه، حتماً با جراح خود تماس بگیرید.

در طول این دوره از دوران نقاهت اسلیو معده، می توانید هم مایعات شفاف و هم مایعات کامل مانند شیک های پروتئینی و سوپ های خامه ای نازک بنوشید.

توصیه می شود در این دوره از نقاهت اسلیو معده از نوشیدن الکل یا خوردن هر چیزی که نیاز به جویدن دارد پرهیز نمایید. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب در طول روز می نوشید زیرا بدن شما دیگر مایعات مواد غذایی جامد را جذب نمی کند.

خوردن مشروب بعد از اسلیو معده

بسیاری از بیماران نیز در این مدت به دلیل رژیم غذایی محدود و کالری کمتر احساس خستگی می کنند. پزشک حداکثر استراحت در بستر را در این دوره توصیه می کند تا بتوانید سریعتر بهبود پیدا کنید.

در این زمان چیزی سنگین بلند نکنید یا از پله ها بالا نروید (بالا رفتن یک پله هر چند ثانیه یکبار اشکالی ندارد). اما می توانید پس از 7 روز پس از انجام عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی (در صورت اجازه پزشک) رانندگی را از سر بگیرید.

دوران نقاهت جراحی اسلیو پس از هفته سوم

اگر شما مانند اکثر بیماران هستید، تا این زمان می توانید به فعالیت های معمول عادی، از جمله کار، بازگردید. اما مطمئن شوید که زیاد تحت فشار قرار نگیرید زیرا بدن شما هنوز در حال بهبودی و عادت کردن به رژیم غذایی جدید است.

در حال حاضر نباید هیچ درد قابل توجه یا جدی وجود داشته باشد. فقط یک احساس کشش یا خارش ممکن است داشته باشید که کاملا طبیعی است.

اکنون، شما می توانید غذاهای پوره ای و نرم مانند سبزیجات بخارپز، گوشت چرخ کرده، مرغ، پنیر نرم، تخم مرغ ، ماهی، لوبیا، سوپ و ماست بخورید. اما باید اطمینان حاصل کنید که این مواد غذایی را قبل از مصرف با آبگوشت، آب میوه، شیر بدون چربی یا آب مخلوط کنید زیرا اگر مخلوط نشده باشد، نمی توانید آن را بخورید!

لطفاً توجه داشته باشید که خوردن هر نوع غذای جامد در این زمان مانند دانه‌، آجیل یا سبزیجات فیبری می‌تواند با پاره کردن بخیه باعث نشتی شود. بنابراین، رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک را حتما رعایت کنید.

جراح شما همچنین 3 هفته پس از جراحی، انجام برخی از فعالیت های ورزشی سبک را به شما توصیه می کند مانند 3الی 5 مرتبه پیاده روی به مدت 5-10 دقیقه در روز. در این راستا انجام هر نوع تمرین وزنه برداری توصیه نمی شود اما می توانید از جراح خود بپرسید زیرا شرایط هر بیمار متفاوت است.

دوران نقاهت جراحی اسلیو معده پس از یک ماه

پس از 30 روز بعد از جراحی ، در نهایت می توانید علاوه بر غذاهای پوره شده، شروع به خوردن غذاهای جامد نیز کنید.

اکنون می توانید سبزیجات خوب پخته شده، مرغ، ماهی، میوه، غلات کم قند، سیب زمینی شیرین و پنیر کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال، هنوز مجاز به خوردن یا نوشیدن آجیل، سبزیجات فیبری، استیک، سیب زمینی سفید، شکر، نوشابه و غذاهای پرچرب نیستید.

3 ماه پس از جراحی اسلیو معده

در این زمان، می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند رقص، شنا و یوگا بپردازید، زیرا بدن شما به شکل جدیدتان عادت کرده و بیشتر زخم ها بهبود یافته‌اند. حتما با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین ها و مکمل های چاقی نیز صحبت کنید.

تا این زمان نباید دردی احساس کنید، بنابراین احتمالاً دیگر نیازی به مصرف داروهای تجویزی ندارید. اگر همچنان درد، حالت تهوع یا هر مشکل دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بسیاری از افراد پس از جراحی ریزش مو را تجربه می کنند که در ماه 2 شروع می شود و به تدریج در ماه 3 متوقف می شود. اگر ریزش موی شما حتی 3 ماه بعد از اسلیو معده ادامه پیدا کرد، با پزشک خود صحبت کنید. در این راستا پزشک ممکن است پروتئین یا مولتی ویتامین اضافی را برای شما نجویز  کند.

اکنون می توانید غذاهای جامد معمولی از جمله ماهی، مرغ و گوشت قرمز بخورید و همچنین می توانید شروع به خوردن کربوهیدرات هایی مانند برنج، ماکارونی، نان و سیب زمینی سفید کنید اما آنها را کم مصرف کنید. توصیه می شود که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید زیرا به شما کمک می کند هیدراته بمانید و گرسنگی را از بین ببرید.

6 ماه بعد از اسلیو معده

در این مرحله ظاهر شما به طور قابل توجهی لاغرتر شده است. شما می توانید تا 6 ماه پس از جراحی، همه غذاهای جامد را بخورید، بنابراین اشکالی ندارد که از خوراکی های مورد علاقه خود لذت ببرید – به شرطی که به میزان کالری و اندازه وعده غذایی دقت کنید و آن را به یک عادت تبدیل نکنید.

شما می‌توانید 4 ماه پس از اسلیو معده به باشگاه بروی. در این راستا  مهم است که حداقل 5 بار در هفته ورزش کنید، حتی اگر فقط پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا یوگا باشد.

1 سال بعد از اسلیو معده

اگر قبل از جراحی به شدت چاق بودید و رژیم بعد از عمل را به طور کامل دنبال می‌کردید، یک سال بعد از اسلیو معده (بسته به وزن قبل از جراحی) 30 تا 40 کیلوگرم وزن کم می‌کردید. مطمئن شوید که به خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی مانند گوشت بدون چربی، غلات کامل، سبزیجات و میوه ها ادامه می دهید.

2 سال بعد از اسلیو معده

اگر به رژیم غذایی سالم و منظم ورزش کردن تا به این مدت پایبند باشید بعد از گذشت 2 سال از جراحی تا 90 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهید، در رژیم غذایی سالم علاوه بر خوردن غذاهای مغذی، مهم است که مکمل های ویتامین و مواد معدنی را نیز مصرف کنید.

همچنین در طی دوران نقاعت اسلیو معده می توانید، قرار ملاقات های سه ماهه یا شش ماهه با پزشک خود را برنامه ریزی کنید تا پیشرفت خود را اندازه گیری کرده و مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید.

اگر قبل از جراحی از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی مانند آسم، آپنه خواب، فشار خون بالا، PCOS (برای زنان)، دیابت، آرتروز یا بیماری قلبی رنج می بردید، بیشتر این مشکلات تا این زمان پس از جراحی عموما بهیود می یابند.

10 سال بعد از اسلیو معده

تحقیقات نشان می دهد که نزدیک به 23 درصد از بیماران بعد از  10 سال پس از جراحی اسلیو معده تحت عمل جراحی مجدد قرار می گیرند. این جراحی زمانی اتفاق می افتد که بیمار از دستورالعمل های توصیه شده پیروی نمی کند و در نتیجه کشش معده را تجربه می کند.

هنگامی که معده به اندازه قبل از عمل کشیده شود، سطح بیشتری از گرسنگی را احساس خواهید کرد و به خوردن میزان غذایی که قبل از عمل می خوردید، باز خواهید گشت.

با این حال، اکثر بیمارانی که مراقبت های لازم را رعایت می کنند، شکل بدن لاغر خود را تا آخر عمر حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید=> تفاوت جراحی بای پس و اسلیو معده

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوران نقاهت اسلیو معده
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران