لاپاراسکوپی کیست تخمدان

Rate this post

لاپاراسکوپی کیست تخمدان، روشی برای برداشتن کیست تخمدان است. اکثر کیست های تخمدان بدون درمان از بین می روند. اگر برای برداشتن کیست تخمدان نیاز به جراحی دارید، می توانید آن را به روش لاپاراسکوپی نیز انجام داد، مگر این که کیست بسیار بزرگ یا سرطانی باشد. برا آشنایی بیشتر با این روش تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لاپاراسکوپی-تخمدان

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چیست؟

لاپاراسکوپی کیست تخمدان روشی برای برداشتن کیست تخمدان است. کیست تخمدان، یک کیست روی تخمدان شما است که حاوی مایع است. این کیست ها نسبتا شایع هستند و اغلب بدون درمان خود به خود ازبین می روند. اگر کیست تخمدانی دارید که از بین نمی رود، بزرگتر می شود یا باعث درد می شود و ممکن است پزشک شما لاپاراسکوپی را توصیه کند.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه چیزی را درمان می کند؟

این نوع لاپاراسکوپی، برداشتن کیست با جراحی است. جراحان ممکن است از جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست تخمدان استفاده کنند. بهترین جراح لاپاراسکوپی هر گزینه درمانی را توضیح خواهد داد. درمان جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • اندازه کیست
  • اگر کیست دردناک است.
  • برنامه شما برای بارداری
  • خطر سرطان
  • جراحی های قبلی و سابقه پزشکی

چرا فردی نیاز به لاپاراسکوپی کیست تخمدان دارد؟

کیست تخمدان شایع است. پزشک آنها در طول معاینه لگن یا سایر آزمایشات تصویربرداری پیدا می کنند، اغلب قبل از این که متوجه شوید که آن را دارید. اکثر کیست ها به مرور زمان خود به خود ازبین می روند. اگر کیست از بین نرفت، پزشک جراحی را برای شما توصیه می کند.

چگونه برای لاپاراسکوپی کیست تخمدان آماده شویم؟

جراح شما نحوه آماده شدن برای جراحی را به بهترین شکل توضیح خواهد داد. دستور العمل های آن ها شامل مواردی مانند زمان توقف خوردن و آشامیدن، زمان قطع دارو و زمان رسیدن به بیمارستان یا مرکز جراحی می باشد. حتما قبل از روز جراحی هر سوالی دارید بپرسید.

در طول لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه اتفاقی می افتد؟

برای این نوع لاپاراسکوپی، تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت. پزشک شما یک کاتتر داخل وریدی را در رگ شما قرار می دهد. IV در طول جراحی به شما دارو و مایعات می دهد. هنگامی که شما خواب هستید و برای جراحی آماده می شوید، جراح شما این عمل را آغاز می کند.
در طول این نوع لاپاراسکوپی، جراح شما یک لاپاراسکوپ را از طریق یک برش کوچک در نزدیکی ناف شما وارد می کند. این دستگاه دارای یک دوربین در انتهای آن می باشد. جراح دیواره شکم را با دی اکسید کربن باد می کند ( تقریبا مانند دیواره بالن)، این کار دید بهتری را از اندام های لگنی شما به جراح میدهد.

سپس، آن ها دو تا سه برش دیگر در ناحیه تحتانی شکم شما ایجاد می کنند تا ابزار جراحی خود را وارد آن کنند. برش ها کوچک هستند، معمولا کمتر از نیم اینچ طول دارند. جراح شما کیست را از طریق یکی از این برش های دیگر بر می دارد. آن ها ممکن است تصمیم بگیرند که کیست را برای سرطان آزمایش کنند.
در نهایت، جراح شکم شما را تخلیه می کند و برش ها را با بخیه قابل حل می بندد. آنها معمولا بخیه ها را با بانداژ می پوشانند.

لاپاراسکوپی-کیست-تخمدان

بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه اتفاقی می افتد؟

بعد از جراحی، به اتاق ریکاوری خواهید رفت. زمانی که بیدار می شوید، ممکن است از هوای بیرون یا خود جراحی احساس ناراحتی کنید. تیم جراحی شما فشار خون، ضربان قلب و سایر علائم حیاتی شما را کنترل خواهد کرد. اگر لاپاراسکوپی انجام داده اید، ممکن است بتوانید ظرف دو یا سه ساعت به خانه بروید.  

جراح دستورالعمل های خاصی را برای بعد از عمل به شما میدهد، آن ها شامل:

  • زمانی که می توانید دوش بگیرید.
  • چگونه از برش خود مراقبت کنید.
  • چه تغییراتی باید در فعالیت های عادی خود ایجاد کنید.
  • چه زمانی باید برای معاینه بعدی به جراح مراجعه کنید.
  • چه داروهایی را برای کاهش درد مصرف کنید.

مزایای لاپاراسکوپی کیست تخمدان

مزیت اصلی لاپاراسکوپی کیست تخمدان این است که پزشک شما یک کیست بالقوه مضر یا دردناک را از تخمدان شما خارج می کند. کیست های تخمدان می توانند سرطانی باشند، به خصوص زمانی که بعد از یائسگی ایجاد می شوند، عوارض اضافی عبارت اند از:

  • کیست تخمدان پاره شده: کیست باز می شود ( پاره می شود) و باعث درد شدید می شود.
  • پیچ خوردگی تخمدان: وزن کیست باعث می شود که تخمدان به سمت خود بپیچد که ممکن است جریان خون به تخمدان شما را قطع کند. این می تواند منجر به از دست دادن کامل تخمدان شما شود و بسیار دردناک است.

زمان بهبودی لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر است؟

زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر این عمل را داشته باشید، زمان بهبودی حدود یک تا سه هفته است. بعد از یک تا دو هفته ممکن است بتوانید فعالیت های معمولی خود را از سر بگیرید، مانند بازگشت به محل کار . همچنین می توانید فعالیت های بدنی سبک را شروع کنید.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنیم؟

اگر لاپاراسکوپی کیست تخمدان انجام داده اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • ناحیه اطراف برش های شما قرمز، دردناک یا پر از چرک است.
  • هنگام ادرار کردن درد دارید.
  • درد لگنی شدید دارید.
  • پاهای شما شروع به ضربان، تورم یا درد می کند.
  • خونریزی شدید واژینال دارید.
لاپاراسکوپی کیست

نتیجه گیری

لاپاراسکوپی کیست تخمدان، یک روش جراحی است که برای تشخیص و درمان کیست تخمدان استفاده می شود. این شامل ایجاد برش های در شکم و قرار دادن یک لاپاراسکوپ است که یک لوله نازک و انعطاف پذیر است که دوربین به آن متصل شده است. این دوربین به جراح اجازه می دهد تا تخمدان ها و ساختار های اطراف را روی یک مانیتور مشاهده کنید.

سوالات متداول

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران