مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

5/5 - (1 امتیاز)

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی، شامل مواردی است که باید طبق دستورالعمل پزشک رعایت کرد تا بهبودی را سرعت بخشیده و عوارض را به حداقل برساند. در ادامه این مطلب به بررسی مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی می پردازیم.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

روش های مراقبتی بعد از لاپاراسکوپی

برخی از مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی شامل:

استراحت

 در چند روز اول پس از عمل، حتما استراحت کافی داشته باشید. حداقل به مدت یک هفته از انجام فعالیت های سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

مدیریت درد

 ممکن است پس از جراحی کمی درد یا ناراحتی را تجربه کنید. پزشک دارو های ضد درد را برای کمک به مدیریت این مشکل تجویزی می کند. آن ها را طبق دستور مصرف کنید و هرگونه درد شدیدی داشتید به پزشک خود خبر دهید.

مراقبت از برش

 محل برش را تمیز و خشک نگه دارید. احتمالا به شما توصیه شود که آن ها را با پانسمان های استریل یا نوار های چسب بپوشانید. دستور العمل های پزشک خود را در مورد زمان و نحوه تعویض این پانسمان ها دنبال کنید.

دوش گرفتن

 معمولا می توانید طی 24 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید، اما غوطه ور شدن در وان حمام یا استخر تا زمانی که برش های شما به طور کامل بهبود نیافته اید، خودداری کنید.

رژیم غذایی

با مایعات شروع کنید و به تدریج به یک رژیم غذایی معمولی بر اساس تحملتان و نسبت به میزان حالتان پیش بروید. در ابتدا از غذاهای سنگین، چرب یا تند پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شوند.

محدودیت های فعالیت

حداقل به مدت دو هفته از فعالیت هایی که می تواند عضلات شما را تحت فشار قرار دهد، مانند ورزش شدید، بلند کردن اجسام سنگین یا انجام کارهای سنگین در خانه خودداری کنید.

قرار ملاقات های بعدی

در تمام قرار های پیگیری برنامه ریزی شده با پزشک خود شرکت کنید تا پیشرفت بهبودی خود را کنترل کرده و هرگونه نگرانی را برطرف کنید.

مراقبت علائم عوارض باشید

در صورت تشدید درد، تب، خونریزی بیش از حد از محل برش، قرمزی یا تورم در اطراف برش ها، مشکل در ادرار کردن، یا هر علائم نگران کننده دیگری با پزشک خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید این ها دستورالعمل های کلی هستند و دستور العمل های خاص پزشک ممکن است بر اساس مورد فردی شما باشد. پیروی از توصیه های آن ها برای بهبودی مطلوب پس از لاپاراسکوپی ضروری است.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

توصیه های لازم بعد از لاپاراسکوپی

بعد از انجام لاپاراسکوپی، باید برخی نکات را در نظر بگیرید، که ما در این جا به آن ها پرداخته ایم:

  • تا 48 ساعت پس از لاپاراسکوپی با خودرو رانندگی نکنید، زیرا بیهوشی باعث خواب آلودگی می شود.
  • نیازی نیست در رختخواب بمانید، اما بهتر است استراحت کنید .
  • در حین مصرف دارو های ضد درد از رانندگی، شرکت در ورزش یا استفاده از تجهیزات سنگین خودداری کنید.

مراقبت از پانسمان

مراقبت هایی که باید از بانداژ خود کنید، شامل:

  • بخیه های شما نیازی به برداشتن ندارد، آن ها در عرض 2 تا 6 هفته حل می شوند.
  • ممکن است ترشح خفیفی یا لکه بینی از واژن داشته باشید که 2 تا 5 روز طول خواهد کشید.

کاهش خطر لخته شدن خون

پس از جراحی، احتمالا تشکیل لخته خون در پاهای شما وجود دارد. این ها ممکن است به ریه ها بروندو برای کاهش خطر لخته شدن خون باید:

  • پس از عمل تا جایی که می توانید در حرکت باشد.
  • در حالی که در حال استراحت هستید، تمریناتی را انجام دهید، مانند حرکت دادن مچ پا، هر پا را به صورت دایره ای به مدت 30 ثانیه حرکت دهید و هر پا را به طور متناوب خم و راست کنید.
  • به شما جوراب های فشاری داده می شود تا در روز و شب آن را بپوشانید تا تحرک شما بهبود یابد یا دارو های رقیق کننده خون برای شما تجویز شده باشد تا طبق تجویز پزشک از آنها استفاده کنید.

نتیجه گیری

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی شامل استراحت، مدیریت درد، مراقبت از برش، دوش گرفتن، رژِیم غذایی، محدودیت های فعالیت و قرار ملاقات های بعدی می باشد.

سوالات متداول

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه های بعد از لاپاراسکوپی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران