کم کاری تیروئید و چاقی

Rate this post

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در خون ترشح نمی کند. هورمون های غده تیروئید تری یدوتیرونین (3T) و تیروکسین (T4) است. این عارضه باعث می شود متابولیسم شما کند شود. کم کاری تیروئید می تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد و سرما شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، معمولاً مصرف مادام‌العمر قرص لووتیروکسین سدیم است که نتایج رضایت بخشی به دنبال دارد.

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در خون ترشح نمی کند. هورمون های غده تیروئید تری یدوتیرونین (3T) و تیروکسین (T4) است. این عارضه باعث می شود متابولیسم شما کند شود. کم کاری تیروئید می تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد و سرما شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، معمولاً مصرف مادام‌العمر قرص لووتیروکسین سدیم است که نتایج رضایت بخشی به دنبال دارد.

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن هورمون تیروئید کافی در جریان خون شما وجود ندارد و متابولیسم شما کند می شود. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در بدن شما ترشح نمی کند. این عارضه باعث می شود متابولیسم شما کند شود و کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. کم کاری تیروئید که به عنوان بیماری کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود، نسبتاً شایع است.

کم کاری تیروئید چیست؟

تیروئید چگونه کار می کند؟

غده تیروئید یک اندام پروانه ای شکل کوچک است که در جلوی گردن درست زیر حنجره قرار دارد. وظیفه اصلی تیروئید کنترل متابولیسم شماست. متابولیسم فرآیندی است که بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند. تیروئید هورمون های T4 و T3 را برای کنترل متابولیسم شما ایجاد می کند. این هورمون‌ها در سراسر بدن کار می‌کنند تا به سلول‌های بدن آگاهی دهند، که چقدر انرژی مصرف کنند. آنها دمای بدن و ضربان قلب شما را کنترل می کنند. وقتی تیروئید شما به درستی کار می کند، دائماً هورمون می سازد، آنها را ترشح می کند و سپس هورمون های جدیدی را جایگزین آنچه استفاده شده است می سازد. این کار متابولیسم شما و تمام سیستم های بدن شما را کنترل می کند. میزان هورمون های تیروئید در جریان خون توسط غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه در زیر مغز قرار دارد، کنترل می شود. اگر مقدار هورمون های تیروئید خیلی زیاد باشد (پرکاری تیروئید) یا خیلی کم (کم کاری تیروئید)، که کل بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.

چه چیزی باعث کم کاری تیروئید می شود؟

کم کاری تیروئید می تواند یک علت اولیه یا یک علت ثانویه داشته باشد. علت اصلی وضعیتی است که مستقیماً بر تیروئید تأثیر می گذارد و باعث ایجاد سطوح پایین هورمون های تیروئید می شود. یک علت ثانویه چیزی است که باعث از کار افتادن غده هیپوفیز می شود، به این معنی که نمی تواند هورمون محرک تیروئید (TSH) را برای متعادل کردن هورمون های تیروئید به تیروئید بفرستد.

سایر علل اصلی کم کاری تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تیروئیدیت (التهاب تیروئید)
  • درمان پرکاری تیروئید (برداشتن تیروئید با جراحی)
  • کمبود ید (نداشتن ید کافی – ماده معدنی تیروئید شما برای تولید هورمون ها – در بدن هر شخص)
  • شرایط ارثی (یک وضعیت پزشکی که از طریق خانواده شما منتقل می شود)
  • در برخی موارد، تیروئیدیت ممکن است پس از بارداری (تیروئیدیت پس از زایمان) یا یک بیماری ویروسی رخ دهد.

ارتباط کم کاری تیروئید با چاقی چیست؟

تیروئید غده ای در گردن شما است که هورمون هایی را تولید می کند که متابولیسم شما را تنظیم می کند یا روشی که بدن شما از «انرژی» خود استفاده می کند. اگر “انرژی” اضافی داشته باشید (معمولا کالری اضافی از غذایی که می خورید)، به عنوان چربی در بدن شما ذخیره می شود. مقدار قابل توجهی از ذخیره چربی در بدن شما منجر به چاقی می شود. چاقی یک بیماری مزمن است که می تواند به بسیاری از مشکلات سلامتی منجر شود. اگر تیروئید شما “کم کار” باشد (کم کاری تیروئید)، بدن شما انرژی کمتری را که می خورید به عنوان غذا مصرف می کند. این انرژی اضافی بیشتر به عنوان چربی در بدن شما ذخیره می شود. اگر به اندازه کافی چربی اضافی انباشته کنید، چاق خواهید شد.

کم کاری تیروئید و چاقی

آیا چاقی می تواند باعث کم کاری تیروئید شود؟

چاقی به طور مستقیم باعث کم کاری تیروئید نمی شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا افراد به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند و بیشتر عوامل خطر تحت کنترل شما نیستند. در حالی که چاقی به عنوان یک عامل خطر برای کم کاری تیروئید در نظر گرفته نمی شود، ارتباط بین چاقی و کم کاری تیروئید ممکن است پیچیده تر از آن چیزی باشد که ما فکر می کنیم. مطالعات ارتباط احتمالی بین افزایش BMI و کاهش عملکرد تیروئید را نشان داده اند. با اضافه وزن بیشتر، عملکرد تیروئید (به طور متوسط) بیشتر کاهش می یابد. گیرنده هایی که به هورمون تیروئید پاسخ می دهند نیز ممکن است در افراد چاق به هورمون تیروئید پاسخ ندهند (این ممکن است شبیه به روشی باشد که افراد مبتلا به انواع خاصی از دیابت “مقاومت به انسولین” ایجاد می کنند، جایی که بدن آنها به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد. ).

گزینه های درمانی چاقی ناشی از کم کاری تیروئید چیست؟

راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا به محدوده وزنی سالم تری برسید.

داروها

اگر کم کاری تیروئید دارید (با آزمایش خون تأیید شده است)، باید مکمل هورمون تیروئید مصرف کنید. ایمن ترین و موثرترین دارو برای کم کاری تیروئید، لووتیروکسین است. پس از شروع مصرف این دارو، پزشک شما می خواهد سطح تیروئید خون شما را کنترل کند و ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد. اصلاح میزان غیر طبیعی تیروئید با دارو می تواند به کاهش وزن اضافی مرتبط با عملکرد غیر طبیعی تیروئید کمک کند.

تغییر سبک زندگی

اگر چاق هستید، تغییر آنچه می‌خورید و می‌نوشید همراه با افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، صرف نظر از اینکه کم‌کاری تیروئید دارید یا تیروئیدی دارید که عملکرد طبیعی دارد.

عمل جراحي

جراحی چاقی یک گزینه درمانی معقول برای چاقی است، به خصوص اگر BMI شما بیش از 40 کیلوگرم بر متر مربع است یا یک بیماری جدی پزشکی دیگر مرتبط با چاقی دارید. تصمیم برای انجام جراحی چاقی یک تصمیم پیچیده است و باید به دقت برای انجام آن تصمیم بگیرید.

چه مدت پس از درمان کم کاری تیروئید وزن شما کاهش می یابد؟

این امر بستگی به این دارد که تیروئید شما در ابتدا چقدر بیمار بوده است و پس از انجام درمان تیروئید تا چه حد می توانید، عملکرد تیروئید خود را به حالت عادی برگردانید. اگر برای کم کاری تیروئید تحت درمان قرار می گیرید، ممکن است کاهش وزن فوری تجربه کنید، اما این ممکن است به دلیل از دست دادن نمک و آب باشد. افرادی که در ابتدا ناهنجاری های کوچکتری در عملکرد تیروئید خود دارند، ممکن است با درمان کم کاری تیروئید وزن کم نکنند.

آیا در صورت چاق بودن می توان از هورمون های تیروئید برای کمک به کاهش وزن استفاده کرد؟

مصرف هورمون تیروئید برای کاهش وزن (نه به دلیل کم کاری تیروئید) خطرناک است. مصرف عمدی هورمون تیروئید بیش از حد نیاز حتی در صورت کم کاری تیروئید نیز خطرناک است. وجود هورمون تیروئید اضافی (غیر مورد نیاز) در بدن می تواند منجر به ریتم غیر طبیعی قلب و سکته شود.

کلام آخر

کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر هر دوی این شرایط را دارید، ابتدا باید برای سطوح پایین تیروئید تحت درمان قرار بگیرید (که ممکن است به کاهش وزن کمک کند). پس از اینکه سطح تیروئید شما با داروها عادی شد، باید تغییرات سبک زندگی و سایر گزینه های پزشکی و جراحی موجود را انجام دهید تا در رسیدن به سالم ترین وزن به شما کمک کند.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران