رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی

Rate this post

هدف اصلی پس از جراحی چاقی این است که به معده اجازه دهید تا بهبود یابد و در عین حال تغذیه مناسبی برای بدنتان فراهم کنید.  در طی دو ماه اول پس از عمل، شما به آرامی رژیم خود را از مایعات شفاف به یک رژیم غذایی منظم و سالم تحت نظارت بهترین جراح چاقی و متخصص تغذیه خود خواهید رساند. از مهم ترین اقدامات در راستای جراحی چاقی رعایت تغذیه بعد از جراحی چاقی است.

رژیم-غذایی-بعد-از-اسلیو-معده

تغذیه مناسب بعد از جراحی چاقی

یک پیشرفت غذایی سخت وجود دارد که بلافاصله پس از جراحی چاقی شروع می شود. پیروی از این پیشرفت برای جلوگیری از عوارض و اطمینان از موفقیت طولانی مدت عمل بسیار مهم است.

رژیم غذایی مایع شفاف 

 تغذیه بعد از جراحی چاقی از لحظه به هوش اومدن بیمار آغاز می شود. در حالی که در بیمارستان هستید از شما خواسته می شود جرعه های کوچکی از مایعات شفاف بنوشید.  این نوشیدنی ها  شامل آب، آبگوشت، ژلاتین بدون قند، بستنی های بدون قند، چای بدون کافئین، قهوه بدون کافئین و نوشیدنی های بدون قند است.  شما با نوشیدن 4 قاشق غذا خوری در هر ساعت شروع می کنید. پس از تخلیه، باید مصرف مایعات را به نصف تا 1 فنجان در ساعت افزایش دهید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. 

هدف این است که پس از ترخیص شما روزانه 6 تا 7 فنجان مایع شفاف بنوشید. لازم به ذکر است که  برای جلوگیری از ناراحتی باید از نی پرهیز کرد.

رژیم غذایی کامل مایع 

در تغذیه بعد از جراحی چاقی بعد از هفته اول، مایعات کامل مانند سوپ خامه‌ای کم‌چرب، شیر بدون چربی یا کم‌چرب، ماست کم‌چرب و شکر را به رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی اضافه می‌کنید. همچنین پودینگ بدون چربی برای تامین پروتئین روزانه خود، شیک های پروتئینی و.. را میتوان در رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی اضافه نمود.

پروتئین

 در تغذیه بعد از جراحی چاقی ، غذاها باید در مخلوط کن ریخته شوند تا یکدست شود، این امر برای جلوگیری از عوارض جدی و افزایش تحمل شما به غذاهای جدید ضروری است. هر وعده غذایی حدود 1 تا 4 فنجان غذاهای پروتئینی استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر بعد از چند لقمه احساس سیری کنید و نتوانید 1 تا 4 فنجان را کامل بخورید اشکالی ندارد.

رژیم غذایی نرم 

 رژیم غذایی نرم شامل غذاهایی است که به راحتی می توان با چنگال له کرد به عنوان مثال، گوشت چرخ کرده بدون چربی، مرغ، ماهی، کنسرو ماهی ، تخم مرغ آب پز، لوبیا، سبزیجات نرم پخته شده و میوه های کنسرو شده در آب و..  برای رسیدن به هدف پروتئین روزانه خود ابتدا باید غذاهای پروتئینی بخورید. شیک های پروتئینی هنوز بخش مهمی از رژیم غذایی شما هستند. 

رژیم غذایی منظم

 معمولاً بیماران می توانند با خیال راحت یک رژیم غذایی منظم و سالم را در 9 هفته پس از جراحی چاقی  شروع کنند. شما تشویق خواهید شد که بیشتر غذاهای پر پروتئین را انتخاب کنید و از غذاهایی که معمولا به خوبی تحمل نمی شوند اجتناب کنید.  افرادی که بای پس معده انجام داده اند، گاهی اوقات می توانند حساسیت بیشتری نسبت به غذاهای پرچرب و پر قند داشته باشند.  به طوری که اگر تغذیه صحیح بعد از جراحی چاقی را رعایت نکنند ممکن است به  سندرم دامپینگ مبتلا شوند. 

عوارض احتمالی تغذیه

عوارض جراحی چاقی ناش از تغذیه بعد از جراحی چاقی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال
  • کم آبی بدن
  • ریزش مو
  • سندرم دامپینگ: احساس پری و گرفتگی که می تواند منجر به اسهال، سبکی سر، سردرد، لرزش، تعریق، گرسنگی و خستگی شود. این ممکن است پس از خوردن غذاهای پر قند و یا پرچرب یا نوشیدن هنگام غذا خوردن رخ دهد. توجه داشته باشید، این عارضه جانبی برای بیماران پس از بای پس معده بیشتر است.
عوارض-رایج-جراحی-چاقی

تیم متخصصین تغذیه با شما همکاری خواهند کرد تا به شما کمک کنند تا این مشکلات را شناسایی کرده و راه هایی برای پیشگیری و درمان آنها بیابید.

دستورالعمل های تغذیه مادام العمر پس از جراحی چاقی

  • 3 وعده غذایی در روز در فواصل منظم بخورید.
  • لقمه های کوچک بخورید و به آرامی غذا بخورید (غذا باید 20 دقیقه طول بکشد).
  • غذای خود را به خوبی بجوید (حداقل 20 بار).
  • نوشیدن و غذا خوردن را از هم جدا کنید (30 دقیقه قبل و 45 دقیقه بعد از غذا از مایعات استفاده نکنید).
  • روزانه حداقل 8 لیوان مایعات بنوشید.
  • به بدن خود گوش دهید: وقتی گرسنه هستید غذا بخورید، وقتی سیر شدید دست از کار بکشید.
  • از نوشیدنی های کافئین دار، قندی و گازدار خودداری کنید.
  • از مصرف تمام مشروبات الکلی کاملاً خودداری کنید.
  • ابتدا غذاهای پروتئینی بخورید. اگر هنوز گرسنه هستید، در مرحله دوم سبزیجات و میوه را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تغذیه بعد از جراحی چاقی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران