انواع آزمایشات قبل از جراحی چاقی

Rate this post

جراحی چاقی و کاهش وزن یک رویداد مهم در طول زندگی است که اگر توسط بهترین جراح چاقی صورت نگیرد، خطرات خاصی را به همراه دارد. برخی از آنها بسیار جدی هستند و در صورت عدم مدیریت صحیح یا اگر توانایی شما برای انجام عمل جراحی ایده آل نباشد، می توانند کشنده باشند. از این رو انجام آزمایشات جراح چاقی ضروری است.

در این مقاله فهرستی از چند آزمایش آزمایشگاهی و آزمایشات پزشکی که ممکن است لازم باشد قبل از انجام عمل جراحی چاقی و کاهش وزن انجام دهید، آورده شده است.

دلایل انجام آزمایشات قبل از جراحی چاقی

برای ایجاد امکان عبور ایمن‌تر از سفر جراحی کاهش وزن و کاهش خطرات عوارضی که می‌توانند سلامت و ایمنی شما را به خطر بیندازند، جراح شما آزمایش‌های پزشکی مختلفی از جمله آزمایش خون، آزمایش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های قلب را قبل از وزن‌گیری سفارش می‌دهد.

ممکن است لازم باشد چندین آزمایش و قرار ملاقات قبل از عمل را انجام دهید. هدف از غربالگری قبل از عمل اطمینان از ایمن بودن شما در اتاق عمل و موفقیت طولانی مدت است.

در راستای اقدانات قبل از جراحی، جراح شما اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • فرآیند جراحی توسط جراح و تیم پشتیبانی کاهش وزن شما به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
  • جراح آزمایشات لازم قبل از جراحی چاقی را برای شما شرح می دهد.
  • تصمیمات جراحی و انتخاب روش های جراحی به توصیه جراح و توسط شما صورت می گیرد. در این راستا جراح، شما را راهنمایی خواهد کرکه بین انواع مختلف جراحی کاهش وزن، کدام را انتخاب کنید.
  • جراح به شما توضیح می دهد تا بدانید چگونه می تواند به شما در آماده سازی و بهبودی پس از جراحی کاهش وزن کمک کند.

انواع آزمایشات قبل از جراحی چاقی

اگر به دنبال انواع جراحی چاقی مانند اسلیو معده، بالون معده و… هستید، مهم است که بدانید قبل از جراحی چاقی چه آزمایشاتی باید انجام دهید. در این قسمت، بررسی مختصری از آزمایش‌هایی که قبل از جراحی چاقی انجام می‌شود و هر کدام شامل چه مواردی است، ارائه می‌کنیم. داشتن درک درستی از فرآیند آزمایش پزشکی می تواند علاوه بر کمک به آرامش ذهن به شما کمک کند که برای جراحی خود کاملاً آماده باشید.

آزمایش بلع باریم

این آزمایش از شما نیاز دارد که ماده حاجب بنوشید که به پزشک اجازه می دهد توالی سریعی از رویدادهایی را که هنگام بلع شما رخ می دهد، تجسم کند.

این آزمایش می تواند شدت رفلاکس اسید و هر گونه ناهنجاری در قسمت فوقانی دستگاه گوارش را تشخیص دهد. آزمایش بلع باریم اساساً به جراح شما یک “نقشه راه” از آناتومی و فرآیندهای گوارشی شما می دهد. آزمایش بلع باریم به تیم و جراح شما کمک زیادی می کند تا بفهمند در طول یک عمل چه کاری باید انجام شود.

آزمایش بلع باریم

EKG  یا اکو قلبی

EKG  یا اکو قلبی

ممکن است نیاز به انجام آزمایش EKG که همان آزمایش اکوی قلبی و تست استرس است،داشته باشید. در واقع اکوی قلب  آزمایشی است که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند به رد هرگونه بیماری زمینه ای قلبی که می تواند جراحی شما را پیچیده کند کمک کند.. اکو قلب یک سونوگرافی است که ساختار و عملکرد دریچه‌ها و حفره‌های قلب شما را ارزیابی می‌کند.

تست استرس ورزش

تست مهم دیگر تست استرس ورزشی است. این تست به ارزیابی میزان عملکرد بدن شما کمک می کند. این می تواند به تعیین اینکه آیا برای جراحی به اندازه کافی سالم هستید یا خیر و آیا انجام این عمل خطراتی دارد یا خیر، کمک می کند. این تست شامل راه رفتن روی تردمیل یا استفاده از دوچرخه ورزشی و ارزیابی عملکرد قلب شما با استفاده از دستگاه EKG و فشار خون است.

تست استرس ورزش

همچنین اگر نمی توانید ورزش کنید، ممکن است مجبور شوید یک تست استرس دارویی انجام دهید که در آن دارویی به شما داده می شود تا جریان خون را به قلب شما افزایش دهد و تغییراتی را که در حین ورزش در قلب شما ایجاد می شود تقلید کند.

سونوگرافی

. یکی از آخرین آزمایشات رایج قبل از جراحی، سونوگرافی است. این آزمایش تصویربرداری به ارزیابی سلامت کبد و کیسه صفرا کمک می کند.

در صورت احساس درد در ناحیه فوقانی سمت راست شکم، سونوگرافی از کیسه صفرا گرفته می شود.  این آزمایش قادر به تشخیص التهاب کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا خواهد بود. اگر ناهنجاری در کیسه صفرا یافت شود، کیسه صفرا ممکن است در طی جراحی چاقی شما برداشته شود. این آزمایش معمولاً یک آزمایش غیر تهاجمی است.

آزمایش تیروئید و آزمایش خون کامل شامل هموگلوبین، آهن و ویتامین ها

در نهایت، احتمالاً آزمایشات تیروئید و شمارش کامل خون نیز انجام خواهید داد. این به غربالگری هرگونه مشکل احتمالی در این اندام های مهم کمک می کند. در مجموع، این آزمایش ها یک نمای کلی از سلامت کلی شما ارائه می دهند و به اطمینان از آمادگی شما برای جراحی چاقی کمک می کنند.  آزمایش‌های آزمایشگاهی شامل شمارش کامل خون، آزمایش عملکرد تیروئید و بررسی سطح هموگلوبین و ویتامین‌ها در بدن شما است.

تست استرس ورزش

تیم پشتیبانی کاهش وزن شما هر گونه ناهنجاری را برطرف می کند و هر گونه کمبود ویتامین را بر این اساس درمان می کند.

آیا قبل از جراحی چاقی نیاز به آزمایش دارو دارم؟

تعدادی از معیارها وجود دارد که یک فرد باید قبل از اینکه به عنوان یک کاندید مناسب برای جراحی چاقی در نظر گرفته شود، آنها را رعایت کند. معمولاً برای افرادی که برای تأیید در نظر گرفته می شوند، باید آزمایش دارو را پشت سر بگذارند . این نوع آزمایش ممکن است توسط یک ارائه دهنده بیمه به عنوان شرط تایید پوشش مورد نیاز باشد. آزمایش همچنین می تواند به اطمینان حاصل شود که فرد از هیچ دارویی استفاده نمی کند که ممکن است عملکرد ریه او را مختل کند و او را در معرض خطر بالاتری برای عوارض در هنگام بیهوشی قرار دهد. همچنین می‌تواند به تعیین اینکه آیا فرد احتمالاً از داروها یا مسکن‌هایی که در دوران نقاهت تجویز می‌شوند سوء استفاده می‌کند یا خیر کمک کند. علاوه بر این، اعتیاد به مواد مخدر می تواند بهبودی پس از جراحی و تغییر سبک زندگی را دشوارتر کند.

قبل از جراحی چاقی به چه نوع آزمایش دارویی نیاز دارم؟

اینکه یک فرد برای واجد شرایط بودن برای جراحی چاقی باید چه نوع آزمایشات دارویی را پشت سر بگذارد به نیازهای پزشک ویا ارائه دهنده بیمه بستگی دارد. 

رایج ترین نوع آزمایش دارو، غربالگری ادرار 5 پانل است. این آزمایش 5 داروی سوء مصرف شامل ماری جوانا، کوکائین، مواد افیونی، آمفتامین ها و فن سیکلیدین (PCP) را بررسی می کند. 

گاهی اوقات آزمایش جامع تری لازم است، به ویژه برای افرادی که سابقه سوءمصرف یک نوع دیگر از مواد مخدر را دارند. آزمایش ادرار به طور معمول می تواند مصرف دارو را تا چند روز در گذشته تشخیص دهد. استفاده طولانی مدت مکرر از مواد مخدری مانند ماری جوانا می تواند باعث تجمع آنها در سیستم فرد شود که آنها را برای مدت طولانی تری قابل تشخیص می کند.

کلام آخر

اگر هریک از آزمایشات قبل از جراحی چاقی غیرطبیعی باشد یا نگرانی وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد جراحی کاهش وزن خود را به تعویق بیندازید.

در برخی موارد نیز نیاز به تکمیل آزمایشات اضافی. جراح شما نتایج هر آزمایش را بررسی می کند تا تعیین کند آیا نتیجه بر ایمنی شما در اتاق عمل و موفقیت طولانی مدت پس از جراحی شما تأثیر می گذارد یا خیر.

اگر در مورد فرآیند آزمایش پزشکی یا آزمایشات قبل از جراحی چاقی که نیاز دارید سؤالی دارید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند اطلاعات دقیق تری را ارائه دهند و به آرامش ذهن شما کمک کنند.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمایشات جراحی چاقی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران