چگونه چاقی باعث ریزش مو می شود؟

Rate this post

افزایش وزن مخصوصا زمانی که نمی خواهید چاق به نظر بیایید می تواند بسیار استرس زا باشد. این امر نه تنها تصویر شما را تغییر می دهد و به شما احساس خودآگاهی می دهد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نیز افزایش می دهد. بنابراین، آخرین چیزی که می‌خواهید نگران آن باشید این است که اضافه وزن شما نیز باعث ریزش مو ‌شود. شاید شنیده باشید که افزایش وزن و چاقی می تواند باعث ریزش مو شود، در این مقاله به بررسی ارتباط بین ریزش مو و چاقی خواهیم پرداخت.

چاقی و ریزش مو

چاقی به تنهایی عامل خطری برای ریزش مو نیست. در واقع، اضافه کردن چند کیلوگرم اضافی به دور کمر، باسن، شکم و ران‌ها احتمالاً عاملی برای ریزش مو نخواهد بود. اما برخی از عادات و انتخاب های سبک زندگی که می تواند منجر به چاقی شود، ممکن است سلامت و رشد موهای شما را به خطر بیندازد. این عادات عبارتند از:

بنابراین، چاقی دلیل مستقیم ریزش مو نیست. اما، بسیاری از مواردی که ممکن است منجر به چاقی شود، می تواند سبب ریزش مو شود و این سبب می شود که به طور کل بگوییم ارتباطی میان چاقی و ریزش مو وجود دارد.

بیماری های مرتبط با چاقی و ریزش مو

یکی دیگر از روابط میان چاقی و ریزش مو، بیماری های مرتبط با چاقی است. این بیماری ها ممکن است منجر به ریزش مو شوند. به عنوان مثال، بیماری قلبی عروقی می تواند بر جریان خون در پوست سر شما تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، دیابت نوع 2 می تواند شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ های شما را تحت تاثیر قرار دهد و هدایت جریان خون به نواحی محیطی بدن را دشوارتر کند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موهای پا و ساق خود را از دست می دهند. این ریزش مو به این دلیل رخ می دهد که جریان خون کافی به رگ هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به سطح پوست شما می رسانند وجود ندارد.

بنابراین بیماری های مرتبط با چاقی سبب برقراری ارتباط میان چاقی و ریزش مو می شود.

در صورت چاقی و ریزش مو چه باید کرد؟

اگر اخیراً وزن اضافه کرده اید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که اضافه وزن دلیل مستقیم ریزش مو نیست، اما می‌تواند منجر به عوارضی شود که ممکن است منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، اضافه وزن شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار می دهد و همچنین ممکن است نشانه ای باشد که چیز دیگری در بدن شما اشتباه است. تغییرات هورمونی، به ویژه، ممکن است منجر به ریزش مو شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به غده تیروئید کم کار ممکن است متوجه افزایش وزن و همچنین ریزش مو شوند. این امر به این دلیل است که هورمون تیروئید پایین است، بنابراین باید با دارو و سایر تغییرات سبک زندگی درمان شود.

کاهش وزن و ریزش مو

کاهش وزن برای کم کردن وزن و چاقی ممکن است بیشتر با ریزش مو مرتبط باشد. کاهش وزن تدریجی به احتمال زیاد باعث ریزش مو نمی شود، اما کاهش وزن ناگهانی تر ممکن است باعث ریزش مو شود. به عنوان مثال، افرادی که رژیم‌های سخت و تمرینات ورزشی شدید انجام می‌دهند ممکن است متوجه نازک شدن موها شوند زیرا مواد مغذی کافی برای رشد مو دریافت نمی‌کنند و بدنشان تحت استرس است.

همچنین افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن مانند بای پس معده یا اسلیو معده قرار می گیرند ممکن است دچار ریزش مو شوند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. 

انواع-روش-های-جراحی-چاقی

اولاً، افراد باید مصرف غذای خود را قبل و بعد از جراحی چاقی به شدت محدود کنند. این محدودیت می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود. 

ثانیاً، خود جراحی نوعی استرس فیزیکی (یا ضربه) است که می‌تواند باعث ایجاد وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم شود که نوعی ریزش مو موقت است.

در نهایت، پزشک شما باید همیشه به کاهش وزن ناخواسته رسیدگی کند، زیرا ممکن است به این معنی باشد که چیزی در بدن شما درست نیست. به عنوان مثال، ممکن است کمبود تغذیه ای، تیروئید پرکار و… داشته باشید که باید توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی شود.

چگونه ریزش مو را درمان کنیم

اگر با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنید، ابتدا باید هر چیزی که ممکن است باعث آن شود را رد کنید. به عنوان مثال، باید  سطح استرس بالا یا وضعیت تیروئید ضعیف مدیریت شود. اگر استرس ندارید، ممکن است به ژن‌های شما مربوط باشد، زیرا بسیاری از افراد با آلوپسی آندروژنیک، که به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه نیز شناخته می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین، بسیاری از اختلالات خودایمنی باعث ریزش مو می شوند، بنابراین اگر نمی توانید علت ریزش مو را مشخص کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

آپارات-دکتر-معنوی

کلام آخر

وقتی صحبت از چاقی و ریزش مو به میان می آید، ما به شدت توصیه می کنیم قبل از تمرکز بر روی ریزش مو، به علت اصلی چاقی خود بپردازید. در حالی که مسائل مربوط به سلامتی مرتبط با چاقی می تواند باعث نازک شدن موهای شما شود، سایر اثرات مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند بسیار مضر باشد.

اطمینان از دریافت مواد مغذی مناسب در رژیم غذایی، ورزش منظم و تلاش برای داشتن وزنی سالم، شانس شما را برای کاهش طبیعی موهای نازک خود افزایش می دهد.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریزش مو و چاقی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران