بازگشت وزن بعد از جراحی چاقی

Rate this post

یکی از ترس‌های اصلی مرتبط با جراحی چاقی، بازیابی وزن پس از جراحی است. افزایش وزن پس از جراحی چاقی می‌تواند ترسناک و ناراحت‌کننده باشد، به همین دلیل است که در مورد کاهش وزن و ماندگاری آن داشتن انتظارات واقع بینانه مهم است. همچنین مهم است که بدانید کدام انتخاب های رفتاری به شما امکان می دهد کاهش وزن اولیه را در طولانی مدت حفظ کنید و از بازیابی وزن و افزایش وزن پس از جراحی چاقی جلوگیری کنید.

میزان افزایش وزن پس از جراحی چاقی

کاهش وزن در 2 تا 3 ماه اول پس از جراحی سریع است، اما بعداً کاهش می یابد. کمترین وزن در حدود 9 تا 12 ماه پس از جراحی به دست می آید. در این زمان، حدود 70 تا 80 درصد و گاهی حتی 100 درصد از وزن اضافی از بین می رود.

با این حال، پس از کاهش وزن اولیه، مقداری افزایش وزن پس از جراحی چاقی انتظار می رود و میزان اضافه وزن به فرد بستگی دارد. طبیعی است و انتظار می رود که بیشتر بیماران 5 تا 10 کیلوگرم اضافه کنند و وزن در سطحی تثبیت شود که بیماران 60 تا 70 درصد از وزن اضافی خود را از دست داده باشند.

5 راه پیشگیری از 
افزایش وزن بعد از جراحی چاقی

مطالعات متعددی در مورد اثربخشی طولانی مدت جراحی چاقی منتشر شده است. به عنوان مثال، یک نشان داد که 10 سال پس از عمل جراحی بای پس معده ، بیماران به طور متوسط ​​64 درصد و پس از اسلیو معده 53 درصد از وزن اضافی خود را از دست دادند. تنها 3.4 درصد از بیماران دچار کاهش وزن شدند. پس از 10 سال آنقدر وزن اضافه کردند که وزن آنها 5± درصد وزنی بود که قبل از جراحی داشتند.

مطالعه ای دیگر  که نتایج طولانی مدت پس از اسلیو معده را بررسی کرد ، نشان داد که بیماران به طور متوسط ​​61 درصد از وزن اضافی خود را هفت سال پس از جراحی از دست داده اند .

در طول 10 سال پس از جراحی، 25 تا 30 درصد از بیماران افزایش وزن را تجربه می کنند که می تواند ناراحت کننده باشد و کیفیت زندگی آنها را مختل کند. توجه به این نکته ضروری است که علیرغم افزایش وزن، این بیماران همچنان سطح قابل توجهی از کاهش وزن خود را نسبت به وزن قبل از جراحی حفظ می کنند. 

علت افزایش وزن بعد از جراحی چاقی

  • استرس و اضطراب
  • کشش معده (گشاد شدن معده)
  • رفتارهای غذایی مشکل ساز مانند سندروم شب خوری، مصرف الکل و نوشابه های گاز دار و..
  • ورزش نکردن
  • مصرف داروهای خاص مانند ضد افسردگی

پیشگیری از افزایش وزن پس از جراحی چاقی

از ژن ها و سن به عنوان عوامل موثر بر نتیجه درمان در حال حاضر صرف نظر کنیم، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه سبک زندگی و رفتار بیماران به اصطلاح موفق که وزن کم کرده اند با بیماران ناموفق که دچار افزایش وزن پس از جراحی چاقی شده اند، متفاوت است. . مطالعات در مورد این موضوع چهار عادت مهم مرتبط با کاهش وزن بیشتر و بادوام را برجسته می کند.

رفتارهای غذایی و انتخاب های غذایی 

بیماران باید بدانند که غذای آنها از چه چیزی تشکیل شده است و از غذاهای بسیار فرآوری شده و نیمه آماده اجتناب کنند. ساده ترین راه برای رسیدن به این هدف این است که غذاهای خود را از مواد کامل بپزید. این همیشه امکان پذیر نیست، اما حتی در این صورت، انتخاب های شما نباید شامل غذاهای خیابانی، غذای گاز دار یا شیرینی باشد. تمام مواد غذایی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

فعالیت بدنی

 تمرین بدنی منظم به شما کمک می کند تا به جای افزایش وزن پس از جراحی چاقی، کاهش وزن را حفظ کنید. بیمارانی که در کاهش وزن خود موفق هستند، از نظر بدنی فعال تر هستند. ورزش هدفمند باید حداقل 200 دقیقه در هفته انجام شود و حداقل در سه جلسه پخش شود.

خواب کافی

 کاهش وزن کیفیت خواب را بهبود می بخشد و می تواند اختلالات خواب (مانند آپنه خواب) را کاهش دهد. شایع ترین علل افزایش وزن  پس از جراحی چاقی، خواب ناکافی و اختلال در ریتم شبانه روزی (مثلاً شیفت شب) است که در صورت امکان باید از آن اجتناب شود.

خواب کافی

 احترام گذاشتن به بدن، نظارت منظم بر وزن و وضعیت آن، مراجعه به جلسات توصیه شده برای پیگیری بعد از جراحی، شرکت در غربالگری های مناسب سن (مانند سرطان دهانه رحم یا سینه)، واکسیناسیون، سیگار نکشیدن، ریسک پذیری منطقی با حفظ کاهش وزن مرتبط است.

نتایج موفق جراحی چاقی

به طور معمول، نتیجه جراحی چاقی زمانی خوب در نظر گرفته می شود که بیمار 50 درصد یا بیشتر از وزن اضافی خود را از دست داده باشد. با این حال، گاهی اوقات حتی کاهش 40 درصدی وزن اضافی ممکن است به معنای کاهش وزن 40 تا 50 کیلوگرمی باشد (در مورد وزن اولیه بالا) که ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از هر روش کاهش وزن جایگزین دیگری باشد.

موفقیت جراحی را نباید تنها از نظر کاهش یا افزایش وزن پس از جراحی چاقی ارزیابی کرد چرا که تغییرات در وضعیت سلامت و کیفیت زندگی نیز باید در نظر گرفته شود.

مطالعه ای که تأثیر جراحی بای پس معده را بر کیفیت زندگی دو سال پس از جراحی بررسی کرد، نشان داد که کیفیت زندگی 97 درصد از بیماران پس از جراحی بهبود یافته است.

نمونه هایی از تغییرات مثبت، شامل بهبود کلی در آمادگی جسمانی و ذهنی، افزایش عزت نفس، سطوح انرژی بالاتر، کاهش درد فیزیکی، بهبود زندگی جنسی، رفتار اجتماعی موفق تر و بهبود سلامت عاطفی می باشد.

رضایت از نتیجه جراحی با تعیین اهداف واقع بینانه و آگاهی از نقش فعال شما در رسیدن به نتیجه و حفظ آن شروع می شود.

اشتراک گذاری مقاله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزایش وزن پس از جراحی چاقی
Picture of دکتر میترا معنوی
دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

خدمات دکتر میترا معنوی

لاپاراسکوپی

جراحی چاقی

سرطان معده

سرطان روده

رسانه های اجتماعی

دکتر میترا معنوی

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی

عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی آمریکا
عضو انجمن بین المللی IFSO
عضو انجمن جراحان ایران